Najlepšie letné pneumatiky 2024: Test, recenzie & Všetko, čo potrebujete vedieť
Aj vás čaká s prichádzajúcou jarou výmena pneumatík? Potom by vašej pozornosti nemal uniknúť tento článok. Dozviete sa v ňom ako vybrať letné pneumatiky, ktoré modely si viedli najlepšie v nezávislých testoch alebo do kedy musíte vydržať na tých zimných.
Čo sa v článku dozviete:
Najlepšie letné pneumatiky: testovanie a recenzie
Máme pre vás dobrú správu: medzi nespočetným množstvom letných pneumatík najrôznejších výrobcov sme našli tie najlepšie. Ponúkajú skvelé jazdné vlastnosti v letných podmienkach, zaručia vám bezpečnú jazdu a podržia vás aj na mokre alebo v zákrutách. Plusové body sme udeľovali aj za nízku spotrebu paliva, dlhú životnosť pneumatík a inovatívne technológie, ktoré posúvajú úroveň letných pneumatík zase o kus ďalej. Tu je náš výber:
Recenzia Kleber Dynaxer HP4
Letné pneumatiky Dynaxer HP4 od francúzskej značky Kleber sú vhodné pre vozidlá strednej a nižšej triedy. Ako prvá vás na nich upúta vynikajúca priľnavosť na mokrej vozovke, ktorá je ohodnotená triedou A. Zaisťuje ju efektívne rozloženie stredových blokov a obvodové drážky a zárezy na okrajoch behúňa, ktoré skvele odvádzajú vodu preč od pneumatiky.
Rovnako dobre si pneumatiky vedú aj na suchu, kde ponúkajú dobrú brzdnú dráhu. Čo sa týka odozvy a stability pri dynamickejších manévroch, pohybujú sa však skôr okolo priemeru. Čím to ale pneumatiky Kleber Dynaxer HP4 vynahradzujú, je skvelý kilometrový nájazd a odolnosť voči opotrebovaniu. Poteší vás aj pomerne nízka spotreba paliva pri jazde.
Pneumatiky Kleber Dynaxer HP4 môžete zaobstarať vo veľkostiach 14–17 palcov.
Klady
- vyvážené jazdná vlastnosť na mokre a suchu
- nízka spotreba paliva
- vysoký kilometrový nájazd a odolnosť voči opotrebovaniu
- tichá jazda
Zápory
- neuškodila by im lepšia stabilita pri dynamickej jazde
Recenzia Toyo Proxes CF2
Letné pneumatiky Toyo Proxes CF2 prinášajú oproti predchádzajúcemu modelu CF1 výrazné vylepšenie v podobe behúňa s novou, plne silikátovou zmesou. Pre vodiča to znamená dlhšiu životnosť, lepšiu priľnavosť na mokrej vozovke a vyššiu odolnosť voči poškodeniu. Stred behúňa je opatrený štyrmi drážkami pre efektívny odvod vody a brzdný výkon, vďaka ktorému si pneumatika vyslúžila zaradenie do triedy B.
Dezén sa tiež pýši optimalizovanou tuhosťou, ktorá sľubuje zvýšenú odolnosť, kilometrový nájazd a nižší valivý odpor. Čo sa týka spotreby paliva, patrí tento model k lepším variantom. Ide o ideálnu voľbu pre vodičov vozidiel so stredným a vysokým výkonom.
Pneumatiky Toyo Proxes CF2 zaobstaráte vo veľkostiach od 13 do 18 palcov.
Klady
- nová, vylepšená zmes behúňa
- skvelý výkon na mokrej vozovke
- nízky valivý odpor
- cenovo veľmi dostupný variant
Zápory
- na mäkkom povrchu, ako je lesná cesta, sa im nedarí až tak dobre
Recenzia Falken ZIEX ZE310 ECORUN
Model Falken ZIEX ZE310 ECORUN nasadzuje ostatným cenovo dostupným letným pneumatikám latku pomerne vysoko. Na suchej vozovke poskytuje ukážkovú odozvu, stabilitu a krátku brzdnú dráhu. A nezaostáva ani na mokre, kde potvrdzuje svoje označenie triedy A (vo väčšine veľkostí) vynikajúcou ovládateľnosťou, prevenciou aquaplaningu a brzdnou dráhou. Používa na to technológiu Adaptive Constant Pressure, vďaka ktorej sa tlak rovnomerne rozkladá po celom behúni, čím sa zvyšuje priľnavosť.
ZIEX ZE310 ECORUN ponúka vďaka zmesi 4D Nano Design aj pomerne slušnú odolnosť a sľubuje vysoký kilometrový nájazd. Kde však tento model nedopadol tak dobre, je efektivita spotreby paliva. S valivým odporom v hodnotách C–D je nutné počítať s mierne vyššou spotrebou.
Pneumatiky Falken ZIEX ZE310 ECORUN zaobstaráte vo veľkostiach od 14 do 19 palcov.
Klady
- vyvážené jazdné vlastnosti
- prakticky bezchybný výkon na suchej a mokrej vozovke
- dobrý kilometrový nájazd a odolnosť
- skvelý pomer ceny a výkonu
Zápory
- nízka efektivita spotreby paliva
Recenzia Continental UltraContact
Pri výrobe letnej pneumatiky UltraContact kládol Continental dôraz hlavne na vysokú odolnosť a stabilitu. Vybavil ju novou zmesou YellowChili, ktorá odoláva oderu, zaisťuje veľmi dobrú priľnavosť k vozovke a dobrý záber. Pri jazde tak poskytuje vynikajúcu spätnú väzbu a pri brzdení je na ňu spoľah na suchu aj mokre. Na mokrej vozovke celkovo dosahuje pomerne slušné výsledky, čo sa ovládateľnosti a bezpečnosti týka. V aquaplaningu trochu zaostáva, ale nijako výrazne.
A ako sme už uviedli, keď dôjde na kilometrový nájazd a odolnosť, vďaka inovatívnej zmesi a optimalizovanému dezénu vyložene vyniká. Veľmi dobre si vedie aj čo sa týka valivého odporu a hmotnosti. Čaká vás preto príjemne nízka spotreba paliva.
Continental UltraContact zoženiete vo veľkostiach od 14 do 20 palcov.
Klady
- vynikajúca brzdná dráha na suchu aj mokrom povrchu
- dobrá ovládateľnosť na mokre
- nízka spotreba paliva
- skvelá odolnosť
- vysoký kilometrový nájazd
Zápory
- v aquaplaningu má mierne nedostatky
Recenzia Pirelli Cinturato P1 Verde
Letná pneumatika Pirelli Cinturato P1 Verde rozhodne patrí do prémiovej triedy. Na suchej aj na mokrej vozovke si vedie lepšie ako väčšina konkurentov, ako naznačuje označenie Verde (zelená), poteší vás aj vysokou efektivitou spotreby paliva. Taliansky výrobca použil hybridné materiály a inovatívny dezén, ktoré zaručujú nielen vynikajúci výkon, ale aj rovnomerné opotrebovanie, vďaka ktorému si pneumatika po celú dobu používania zachováva rovnaké jazdné vlastnosti.
Okrem toho sľubuje dlhšiu životnosť, dobrú odolnosť a nízku spotrebu paliva, o ktorú sa stará kombinácia inovatívnych materiálov, aerodynamicky navrhnutých bočníc a nízkej hmotnosti pneumatiky. Navyše sa jedná o tzv. dojazdovú pneumatiku, s ktorou môžete aj v prípade defektu ešte nejakú chvíľu pokračovať v jazde. Jediný detail, ktorý by sa dal pneumatike Cinturato P1 Verde vytknúť, je vyššia hlučnosť.
Pneumatiky Pirelli Cinturato P1 Verde zoženiete vo veľkostiach od 14 do 17 palcov.
Pirelli P1 CINTURATO VERDE
Zistiť cenu
|
skladom
91,10 €
|
Do obchodu |
|
skladom
93,04 €
|
Do obchodu |
|
skladom
108,87 €
|
Do obchodu |
Klady
- vynikajúci výkon na suchu aj mokre
- technológie pre rovnomerné opotrebovanie
- skvelá životnosť a odolnosť
- nízka spotreba paliva
Zápory
- hlučnejšie
Recenzia Continental SportContact 7
Pneumatiky Continental SportContact 7 sú síce prispôsobené skôr športovejšej jazde, ale využijú ich vodiči rôznych tried áut. Vďaka extra mäkkej zmesi BlackChili, ktorú dopĺňa tuhý dezén s plytkými drážkami, sľubujú nielen skvelé jazdné vlastnosti, ale aj dlhú životnosť. Na adaptívny dezén radu SportContact je spoľah na suchej aj mokrej vozovke, kde aj pri vyšších rýchlostiach zaisťuje bezpečnú a stabilnú jazdu. Spoľahlivosť a dobrú odozvu pneumatiky oceníte aj v zákrutách. Len pri aquaplaningu v zákrutách by sa podľa niektorých nezávislých testov mohli správať ešte o niečo lepšie.
Vynikajú však aj v životnosti a kilometrovom nájazde, rovnako ako odolnosťou. Rovnako príjemným bonusom je aj nízky valivý odpor, ktorý zaisťuje aj nízku spotrebu paliva.
Pneumatiky Continental SportContact 7 zaobstaráte vo veľkostiach od 18 do 23 palcov.
Klady
- spoľahlivo bezpečná jazda na suchej aj mokrej vozovke
- krátka brzdná dráha
- nízka spotreba paliva
- vysoký kilometrový nájazd
- dobrá odozva v zákrutách
Zápory
- aquaplaning v zákrutách ponúka priestor na vylepšenie
- vyššia cena
Recenzia Continental PremiumContact 7
Pneumatiky PremiumContact 7 navrhol Continental pre bezpečnosť aj pri športovej a dynamickej jazde. Nová mäkká zmes RedChili zlepšuje trakciu pneumatiky aj pri nižších teplotách a prispieva k tomu, že na suchej aj mokrej vozovke zastavíte s príjemne krátkou brzdnou dráhou. Práve za brzdenie ju oceňujú aj najrôznejšie nezávislé testovania.
Adaptabilný dezén sa prispôsobuje podmienkam na vozovke a zaisťuje lepší výkon a komfortnú jazdu v širokej škále situácií. Vonkajšia časť pneumatiky s drážkami veľmi dobre odvádza vodu, takže môžu jazdné vlastnosti PremiumContact 7 vyniknúť aj na mokrej vozovke. Poteší vás aj z hľadiska kilometrového nájazdu a úspornej jazdy, podľa niektorých užívateľov ale môže pokrivkávať v odolnosti voči opotrebovaniu.
Pneumatiky Continental PremiumContact 7 zoženiete vo veľkosti od 16 do 21 palcov.
Klady
- vynikajúci výkon na mokrom povrchu
- veľmi krátka brzdná dráha na suchu aj mokrom povrchu
- vysoký kilometrový nájazd
- nízka spotreba
Zápory
- nižšia odolnosť voči opotrebovaniu
- hlučnejšie
Recenzia Michelin Pilot Sport 5
Športová pneumatika Michelin Pilot Sport 5 je navrhnutá tak, aby vám poskytla maximálnu životnosť a kontrolu nad riadením. Dvojitý športový dezén má vnútornú stranu so širokými pozdĺžnymi drážkami, ktoré skvele odvádzajú vodu a starajú sa o spoľahlivosť pri jazde na mokrej vozovke. Vonkajšia strana je tvorená tuhými dezénovými blokmi, ktoré vám naopak pomôžu s priľnavosťou na suchu. Vďaka technológii dynamickej odozvy sa môžete tešiť na slušnú reakcieschopnosť, ktorú oceníte najmä pri rýchlejšej a dynamickejšej jazde. Technológia MaxTouch Construction sa potom postará o rovnomerné rozloženie síl, ktoré podporuje skvelé jazdné vlastnosti.
Okrem výkonu sa tentoraz Michelin zameral aj na dizajn a vybavil pneumatiky bočnicami mikrotextúrou, ktorá vytvára dojem zamatu. Detail, ktorý však prispieva k celkovému prémiovému dojmu z modelu Pilot Sport 5.
Pneumatiky Michelin Pilot Sport 5 zaobstaráte vo veľkostiach od 17 do 21 palcov.
Klady
- vynikajúca priľnavosť na mokrej vozovke
- nadpriemerné jazdné vlastnosti na suchej aj mokrej vozovke
- štýlový dizajn
Zápory
- kilometrový nájazd nie je podľa užívateľov tak ohromujúci, ako výrobca sľubuje
Recenzia Pirelli P ZERO (PZ4) Šport
Letná pneumatika Pirelli P ZERO (PZ4) Šport predstavuje už štvrtú generáciu radu P ZERO, ktorá ani tentoraz nesklamala. Zmes behúňa sa pýši vysokým obsahom siliky, čo napomáha lepšej trakcii a pohodlnej jazde. Vonkajší behúň sa spolieha na optimalizovanú rozteč a dizajn lamiel, vďaka čomu môže ponúknuť príjemne nízku hlučnosť pneumatiky.
Pneumatika zvládne predviesť dynamické jazdné vlastnosti na suchej aj mokrej vozovke, jednoduché ovládanie, citlivé vyváženie v zákrutách, presnú odozvu a veľmi dobrú ochranu proti aquaplaningu. Na suchej aj mokrej vozovke môžete počítať s pomerne krátkou brzdnou dráhou – brzdenie na suchu má však nad tým mokrým znateľnú prevahu. To všetko so sebou ale nesie o niečo vyšší valivý odpor, ktorý sa prejaví na vyššej spotrebe paliva.
Pneumatiky Pirelli P ZERO (PZ4) Šport zaobstaráte vo veľkostiach od 17 do 23 palcov.
Klady
- dobrá trakcia na suchu aj na mokrom povrchu
- skutočne vynikajúce jazdné vlastnosti na suchu
- efektívne proti aquaplaningu
- nízka hlučnosť
Zápory
- vyššia spotreba paliva
Recenzia Michelin Primacy 4+
Letná pneumatika Michelin Primacy 4+ patrí jednoznačne do prémiovej triedy. Na suchej aj mokrej vozovke ponúka veľmi dobré jazdné vlastnosti, odozvu a brzdnú dráhu. Za zmienku stoja najmä brzdné vlastnosti na mokrom povrchu a odolnosť voči aquaplaningu. Vďačí za to okrem iného technológii EverGrip, na ktorej je postavená najnovšia generácia zmesi gumy so samoobnovujúcim sa behúňom s dvoma tuhosťami behúňa. Vďaka tejto zmesi si pneumatika zachováva vlastnosti až do zbehnutia na úplné minimum, takže vás po ceste nič nezaskočí.
Technológia MaxTouch Construction rovnomerne rozkladá sily a stará sa o maximálny kontakt s vozovkou, a tým pádom lepšiu trakciu aj životnosť behúňa. Aj odolnosť voči oderu patrí k lepším vo svojej kategórii, a nízka spotreba paliva už je len čerešničkou na torte.
Pneumatiky Michelin Primacy 4+ zaobstaráte vo veľkostiach od 16 do 21 palcov.
Klady
- skvele vyvážené jazdné vlastnosti
- vynikajúci brzdný výkon na suchej aj mokrej vozovke
- nízka spotreba paliva
- vysoký kilometrový nájazd
- vysoká odolnosť voči poškodeniu
Zápory
- nenašli sme
Kedy prezuť na letné pneumatiky
Povinnosť zimných pneumatík platí v Slovenskej republike od 15. novembra do 31. marca. Ak chcete mať istotu, stačí, keď budete na letné pneu prezúvať 1. apríla a vymieňať ich späť za zimnú najneskôr 14. novembra. Pokuta vás ale nutne nečaká ani v prípade, že letné pneumatiky nasadíte o niečo skôr. Povinnosť jazdiť na zimných pneu sa totiž viaže na niekoľko podmienok:
- ak sa na ceste nachádza sneh, ľad alebo námraza
- pokiaľ sa dá na základe poveternostných podmienok očakávať, že sa na ceste vytvorí súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námrazy
- pokiaľ je cesta označená dopravnou značkou „zimná výbava“ – na týchto cestách platí povinnosť zimných pneumatík po celý rok bez ohľadu na stav vozovky (často však býva vybavená dodatkovou tabuľou s časovým vymedzením platnosti)
Pokiaľ žiadna z týchto podmienok neplatí, znamená to, že môžete na letné pneu prezuť aj o niečo skôr – pokojne v polovici marca, ak nemrzne a predpoveď nehlási ochladenie.
Prečo si kúpiť kvalitné letné pneumatiky
Mnoho vodičov je ochotných investovať do zimných pneumatík, zatiaľ čo tým letným neprikladá až taký význam. Niektorí dokonca na leto vôbec neprezúvajú, prípadne používajú zjazdené zimné pneumatiky, ktoré by už v zime hĺbkou dezénu neprešli, ale „v lete ešte postačia“. Letné pneumatiky sa ale od tých zimných nelíšia iba hĺbkou vzorky – a rozhodne nie je dobré ich zanedbávať.
- Bezpečnosť – Zatiaľ čo zimné pneumatiky skvele zvládajú sneh a námrazu, na suchu a mokre si naopak lepšie poradia tie letné. Sú navrhnuté tak, aby poskytovali maximálne stabilnú a bezpečnú jazdu v typicky letných podmienkach.
- Lepšia ovládateľnosť – Jazda na kvalitných letných pneumatikách je skrátka znateľne iná. Najmä vo vyšších rýchlostiach a na kľukatejších cestách si všimnete jednoduchšiu ovládateľnosť v zákrutách, lepšiu odozvu a stabilitu.
- Lepší výkon za mokra – Kvalitné letné pneumatiky oceníte hlavne vo chvíli, keď naprší. Ich dezén a zmes behúňa sú totiž navrhnuté práve pre vynikajúcu priľnavosť na mokrom povrchu a pomáhajú zabrániť aquaplaningu.
- Úspora paliva – Letné pneumatiky mávajú všeobecne nižší valivý odpor, čo znamená aj nižšiu spotrebu paliva. Na zimných alebo menej kvalitných letných pneumatikách sa vám tak letná jazda môže predražiť.
Nevýhody letných pneumatík
Letné pneumatiky majú samozrejme aj niekoľko nevýhod, kvôli ktorým sa mnohým vodičom nechce do letnej sady pneumatík investovať peniaze.
- Obmedzený výkon v zimných podmienkach - Nepredpokladáme síce, že by ste na letných pneumatikách jazdili počas zimy, ale ľahká námraza či dokonca sneženie sa môžu objaviť pokojne už v septembri alebo októbri. A letné pneumatiky v takých podmienkach rozhodne nie sú zárukou bezpečnosti.
- Rýchlejšie opotrebovanie – Letné pneumatiky v porovnaní s inými typmi obvykle nevydržia tak dlho. Ich životnosť sa pohybuje okolo 30 000–60 000 kilometrov, zatiaľ čo pri celoročných pneumatikách to môže byť aj niekoľkonásobne viac (síce ich tiež viac zaťažujete, ale rozdiel je stále znateľný).
Ako spoznať letnú pneumatiku
Už sme sa zmienili, že letné pneumatiky sa od zimných líšia v oveľa viac ohľadoch než len hĺbke dezénu. Sú navrhnuté tak, aby podávali maximálny výkon v typicky letných podmienkach – pri vyšších teplotách, na suchej a mokrej vozovke.
Označenie
Prvým viditeľným rozdielom medzi letnými a zimnými pneumatikami je takzvaný alpský symbol (vločka na pozadí s horami). Na letných pneumatikách tento symbol nenájdete.
Hĺbka dezénu
Tým najväčším rozdielom je samozrejme hĺbka dezénu. Zatiaľ čo zimné pneumatiky vyžadujú minimálne 4 mm, pri letných je minimum 1,6 mm (za ideálnu sa ale považuje hĺbka okolo 3 mm). V lete totiž nepotrebujete veľkú hĺbku, ktorá by vám pomáhala s trakciou na snehu, ale skôr optimálny kontakt s vozovkou v suchých alebo mokrých podmienkach.
Vzor behúňa
Dezén letnej pneumatiky je typický menším počtom plytších drážok, často so súvislým rebrovaním pre lepšiu stabilitu vo vyšších rýchlostiach. Lamely na letných pneumatikách sú vo všeobecnosti menej výrazné a agresívne.
Zmes behúňa
Pri výrobe letných pneumatikách sa používajú gumové zmesi, ktoré dobre obstoja vo vyšších teplotách. Najlepší výkon ponúkajú pri teplote vyššej ako 7 °C. Zloženie, typicky s nižším obsahom prírodného kaučuku, je tvrdšie.
Je lepšie zvoliť letné, alebo celoročné pneumatiky
Pokiaľ nepatrí prezúvanie pneumatík dvakrát do roka k vašim obľúbeným činnostiam, potom sa možno prikláňate k použitiu celoročných pneumatík. Nemusíte sa s nimi trápiť výmenou ani skladovaním, a napriek tomu môžete počítať s dobrými jazdnými vlastnosťami v lete aj v zime. Sú ale celoročné pneumatiky skutočne výhodnejšie, alebo je lepšie zaobstarať si letné pneumatiky?
Letné pneumatiky
Použitie dvoch sád pneumatík – letných a zimných – má svoje výhody aj nevýhody.
Klady
- optimálny výkon v teplom počasí
- skvelý výkon na mokrej vozovke
- kratšia brzdná dráha v letných podmienkach
- tichšia jazda
Zápory
- dvakrát ročne musíte prezúvať
- sadu pneumatík, ktorú nepoužívate, je nutné uskladniť
Celoročné pneumatiky
Aj celoročné pneumatiky majú niečo do seba, ale aj niekoľko nevýhod.
Klady
- nemusíte sa trápiť prezúvaním
- prijateľný výkon vo väčšine podmienok
- lacnejšie riešenie
Zápory
- v žiadnych podmienkach úplne nevynikajú
- na mokrej vozovke môžu byť náchylnejšie k aquaplaningu
Chcete vedieť viac o celoročných pneumatikách?
Prečítajte si aj náš článok: Najlepšie celoročné pneumatiky 2024: Test, recenzie & Všetko, čo potrebujete vedieť
Je lepšie zvoliť nové, alebo použité letné pneumatiky
Pneumatiky sa môžu poriadne predražiť. Ide síce o investíciu, ktorá sa rozhodne oplatí, zároveň je ale pochopiteľné, že nie všetci sú ochotní investovať veľké čiastky do novej sady. Rozumným riešením tak môže byť obstaranie použitých letných pneumatík. Len je potrebné dávať pri nákupe pozor, aby vás nakoniec nevyšli drahšie ako nové pneu.
Hĺbka dezénu
Pri letných pneumatikách je povinná hĺbka dezénu síce „len“ 1,6 mm, ale to neznamená, že je dobrý nápad kupovať pneumatiky, ktoré majú hĺbku skutočne len 1,6 mm. Za ideálnu hĺbku sa považuje hodnota okolo 3 mm a letné pneumatiky sa navyše pomerne rýchlo schádzajú. Pri nákupe na to myslite, nech vám nová sada aspoň nejaký ten rok vydrží.
Vek pneumatiky
O kvalite jazdy rozhoduje aj vek vašich pneumatík. Po 3-4 rokoch na nich začína byť poznať opotrebenie a po šiestich rokoch už by ste ich vôbec nemali obúvať. Vek môžete aj pri ojazdených pneumatík ľahko zistiť podľa DOT kódu vyrazeného na bočnici (posledné štyri číslice označujú týždeň a rok, v ktorom bola pneumatika vyrobená).
Poškodenie
Počet najazdených kilometrov sa u použitých pneumatík bohužiaľ dozviete málokedy, ale známky opotrebovania bývajú viditeľné. Skontrolujte, či nepraskajú, nie sú vyduté alebo viditeľne poškodené napríklad autonehodou. Nie vždy sú defekty vidieť, a tak je najlepšie nakupovať od dôveryhodných predajcov.
Ako vybrať letné pneumatiky
Poznať letnú pneumatiku od zimnej pri výbere nestačí. Aby ste našli skutočne kvalitnú sadu letných pneumatík, je potrebné sledovať celý rad parametrov. Ale nebojte sa, máme pre vás jednoduchého sprievodcu, vďaka ktorému výberu letných pneumatík ľahšie porozumiete.
Dôležité parametre
Máte vyhliadnutú sadu letných pneumatík? Než sa pustíte do preskúmavania ich jazdných vlastností, uistite sa, že ste vybrali model vhodný pre vaše vozidlo. Ako to spoznať?
Každá pneumatika je označená kódom, ktoré môže vyzerať napríklad takto:
195/65 R 15 91 H
Tento kód vám síce na prvý pohľad nič nepovie, ale je nabitý tými najdôležitejšími informáciami o pneumatike. Poďme ho teda kúsok po kúsku rozlúštiť.
Šírka pneumatiky
- 195/65 R 15 91 H
Tento údaj vyjadruje šírku priečneho rezu pneumatiky v milimetroch – teda to, aká široká je pneumatika.
Výška bočného profilu pneumatiky
- 195/65 R 15 91 H
Podľa tohto údaja spoznáte pomer výšky pneumatiky k jej šírke, a to v percentách.
Typ konštrukcie pneumatiky
- 195/65 R 15 91 H
Čo sa typu konštrukcie pneumatiky týka, dnes už sa stretnete prakticky výhradne s písmenom R (radiálna konštrukcia). Predtým sa používalo tiež označenie D (diagonálna konštrukcia) alebo B (kombinovaná konštrukcia).
Priemer ráfika
- 195/65 R 15 91 H
Podľa tohto označenia zistíte veľkosť ráfika, pre ktorý bola pneumatika vyrobená. Udáva sa v palcoch.
Hmotnostný index
- 195/65 R 15 91 H
Hmotnostný index udáva maximálnu záťaž, ktorú jedna pneumatika unesie. Nejde však o jednotky hmotnosti, ale o index. Ak chcete zistiť skutočnú nosnosť, využite na to tabuľku.
kód | kg | kód | kg | kód | kg | kód | kg | kód | kg |
0 | 45 | 1 | 46,2 | 2 | 47,5 | 3 | 48,7 | 4 | 50 |
5 | 51,5 | 6 | 53 | 7 | 54,5 | 8 | 56 | 9 | 58 |
10 | 60 | 11 | 61,5 | 12 | 63 | 13 | 65 | 14 | 67 |
15 | 69 | 16 | 71 | 17 | 73 | 18 | 75 | 19 | 77,5 |
20 | 80 | 21 | 82,5 | 22 | 85 | 23 | 87,5 | 24 | 90 |
25 | 92,5 | 26 | 95 | 27 | 97,5 | 28 | 100 | 29 | 103 |
30 | 106 | 31 | 109 | 32 | 112 | 33 | 115 | 34 | 118 |
35 | 121 | 36 | 125 | 37 | 128 | 38 | 132 | 39 | 136 |
40 | 140 | 41 | 145 | 42 | 150 | 43 | 155 | 44 | 160 |
45 | 165 | 46 | 170 | 47 | 175 | 48 | 180 | 49 | 185 |
50 | 190 | 51 | 195 | 52 | 200 | 53 | 206 | 54 | 212 |
55 | 218 | 56 | 224 | 57 | 230 | 58 | 236 | 59 | 243 |
60 | 250 | 61 | 257 | 62 | 265 | 63 | 272 | 64 | 280 |
65 | 290 | 66 | 300 | 67 | 307 | 68 | 315 | 69 | 325 |
70 | 335 | 71 | 345 | 72 | 355 | 73 | 365 | 74 | 375 |
75 | 387 | 76 | 400 | 77 | 412 | 78 | 425 | 79 | 437 |
80 | 455 | 81 | 462 | 82 | 475 | 83 | 487 | 84 | 500 |
85 | 515 | 86 | 530 | 87 | 545 | 88 | 560 | 89 | 580 |
90 | 590 | 91 | 615 | 92 | 620 | 93 | 650 | 94 | 670 |
95 | 690 | 96 | 710 | 97 | 730 | 98 | 750 | 99 | 775 |
100 | 800 | 101 | 825 | 102 | 850 | 103 | 875 | 104 | 900 |
105 | 925 | 106 | 950 | 107 | 975 | 108 | 1000 | 109 | 1030 |
110 | 1060 | 111 | 1090 | 112 | 1120 | 113 | 1150 | 114 | 1180 |
115 | 1215 | 116 | 1250 | 117 | 1285 | 118 | 1320 | 119 | 1360 |
120 | 1400 | 121 | 1450 | 122 | 1500 | 123 | 1550 | 124 | 1600 |
125 | 1650 | 126 | 1700 | 127 | 1750 | 128 | 1800 | 129 | 1850 |
130 | 1900 | 131 | 1950 |
Rýchlostný index
- 195/65 R 15 91 H
Podobne ako pri hmotnosti aj v tomto prípade sa jedná o index, ktorého zodpovedajúce hodnoty je nutné dohľadať v tabuľke. Vyjadruje maximálnu rýchlosť, akú sa môžete v aute obutom do daných pneumatík pohybovať.
kód | km/h |
A1 | 5 |
A2 | 10 |
A3 | 15 |
A4 | 20 |
A5 | 25 |
A6 | 30 |
A7 | 35 |
A8 | 40 |
B | 50 |
C | 60 |
D | 65 |
E | 70 |
F | 80 |
G | 90 |
J | 100 |
K | 110 |
L | 120 |
M | 130 |
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
VR | cez 210 |
V | 240 |
W | 270 |
Y | 300 |
ZR | cez 300 |
Ďalšie parametre
Z najdôležitejších parametrov, ktoré sme uviedli v predchádzajúcej časti, zistíte, či môžete danú pneumatiku pre svoje auto vôbec použiť. Pokiaľ vás ale zaujímajú aj parametre jej kvality, budete toho o nej musieť zistiť o niečo viac.
Hĺbka dezénu
Jedným z veľmi dôležitých parametrov, a to nielen pri zimných pneumatikách, ale aj pri letných, je hĺbka vzorky. Minimálna hĺbka dezénu pri letných pneumatikách je 1,6 mm, za ideál sa ale považuje skôr hodnota okolo 3 mm. Obzvlášť pokiaľ kupujete ojazdené letné pneumatiky, dajte pozor, aby sa neblížili minimálnej povolenej hĺbke.
Vek pneumatiky (DOT)
Pokiaľ nekupujete úplne novú pneumatiku, mali by ste venovať zvýšenú pozornosť aj jej veku. Jazdné vlastnosti pneumatík sa totiž zhoršujú už po 3-4 rokoch, pričom po 6 rokoch by ste na nich už nemali jazdiť vôbec.
Vek pneumatiky poznáte podľa takzvaného DOT kódu, ktorý je vyrazený na bočnici pneumatiky. Ide o štvorciferné číslo. Prvé dve číslice vyjadrujú týždeň, kedy bola pneumatika vyrobená, druhé dve rok. Napríklad pneumatika označená DOT kódom 0222 bola vyrobená v 2. týždni (0222) roku 2022 (0222).
Ochranný lem
Plusovým bodom môže byť ochranný lem na pätke pneumatiky. Ide o vrstvu gumy, ktorá presahuje cez ráfik a chráni ho pred poškodením, napríklad ak zavadíte o obrubník.
Dojazdové pneumatiky
Ďalším príjemným bonusom je to, pokiaľ je pneumatika označená ako dojazdová. To totiž znamená, že na nej v prípade defektu môžete ešte zhruba 80 kilometrov (rýchlosťou 80 km/h) pokračovať v jazde. To je obvykle dosť na to, aby ste sa bez problémov dostali do servisu a ušetrili si starosti. Každý výrobca označuje tento typ pneumatiky trochu inak:
- Bridgestone, Pirelli, Hankook - RFT
- Continental - SSR, CSR
- Dunlop – DSST
- Goodyear – ROF
- Michelin - ZP
Dojazdové pneumatiky sú však povolené iba u áut s kontrolou tlaku v pneumatikách, v ktorých defekt za jazdy spoznáte.
Typ dezénu
Okrem hĺbky dezénu sledujte aj jeho typ. Ten je totiž dôležitý vo chvíli, keď sa chystáte pneumatiky namontovať na auto.
- Symetrický dezén – Pneumatiku so symetrickým dezénom je možné na vozidle umiestniť na ktorúkoľvek pozíciu.
- Asymetrický dezén – Pri asymetrickej pneumatike sa vnútorná strana líši od tej vonkajšej (sú tiež označené INDSIDE/OUTSIDE). Podľa toho sa umiestňuje buď na pravú, alebo ľavú stranu automobilu.
- Smerový dezén – V tomto prípade má pneumatika označenie smeru jazdy, na ktoré je potrebné dávať pri umiestňovaní pozor.
Energetický štítok
Každá pneumatika je opatrená energetickým štítkom, ktorý vám prezradí niekoľko ďalších parametrov potrebných pri vašom rozhodovaní. Čo všetko sa z energetického štítku dozviete?
Výrobca
V hornej časti energetického štítku nájdete meno výrobcu.
Rozmery a indexy pneumatiky
Pod menom výrobcu je uvedený kód so všetkými základnými parametrami, o ktorom sme sa zmieňovali vyššie (šírka pneumatiky, výška bočného profilu, konštrukcia pneumatiky, priemer ráfika, hmotnostný index a rýchlostný index).
Trieda vozidla
Ďalším údajom je trieda vozidla, pre ktorú je pneumatika určená – C1 (osobné vozidlá), C2 (ľahké dopravné vozidlá) alebo C3 (vozidlá ťažkej váhy).
Efektivita využitia paliva
Ďalším údajom je efektivita využitia paliva, ktorá sa odvíja od valivého odporu pneumatiky. Čím nižší valivý odpor, tým nižšia spotreba. Na energetickom štítku nájdete označenie triedy písmenom – A je najnižšia spotreba, E je najvyšší valivý odpor s najmenej efektívnym využitím paliva.
Priľnavosť za mokra
Schopnosť pneumatiky brzdiť na mokrej vozovke sa označuje písmenami od A (najkratšia brzdná dráha) až po E (najdlhšia brzdná dráha). Rozdiel medzi jednotlivými kategóriami predstavuje zhruba 3–6 metrov. Letné pneumatiky v tomto parametri obvykle vynikajú.
Hlučnosť pneumatiky
Na energetickom štítku je hlučnosť pneumatiky pri jazde označená písmenom A (najmenší hluk) alebo B (väčší hluk) a tiež priamo počtom decibelov. Predtým sa používalo aj označenie písmenom C. To už ale nevyhovuje európskym normám, a teda sa nepoužíva.
Označenie zimnej pneumatiky
Pokiaľ sa jedná o zimnú pneumatiku, nájdete na štítku tiež patričný symbol. Ide buď o alpský symbol, alebo značku ľadového kvapľu pri pneumatikách vhodných do extrémne chladných podmienok. Na letnej pneumatike by ste ho logicky nájsť nemali.
Značka
Odporúčame sa pri nákupe pneumatík orientovať aj podľa značky. Pneumatiky menej známych výrobcov nemusia byť nutne zlé, ale pokiaľ vyberáte bez veľkých predchádzajúcich skúseností, s renomovanými značkami obvykle nešliapnete vedľa.
Letné pneumatiky Barum
Pôvodne česká značka pneumatík Barum dnes spadá pod skupinu Continental a zaoberá sa výrobou letných, zimných aj celoročných modelov pneumatík. Typicky medzi nimi môžete nájsť cenovo dostupné pneumatiky nižšej a strednej triedy, ktoré vám ponúknu základné jazdné vlastnosti, životnosť aj odolnosť.
Letné pneumatiky Bridgestone
Značka pneumatík Bridgestone, ktorá pochádza z Japonska, si vybudovala široké portfólio pneumatík, v ktorých nájdete modely pre osobné aj nákladné autá, poľnohospodárske vozidlá alebo motocykle. Pneumatiky Bridgestone vynikajú vďaka inovatívnym technológiám a neustálemu vylepšovaniu jazdných vlastností i životnosti.
Letné pneumatiky Continental
Continental je nemecký výrobca pneumatík s dlhoročnou históriou. Zameriava sa predovšetkým na pneumatiky strednej a vyššej triedy, ktoré sú dlhodobo považované za záruku kvality, bezpečnosti a maximálneho výkonu.
Letné pneumatiky Dunlop
Znaška pneumatík Dunlop je súčasťou americkej spoločnosti Goodyear. V jej ponuke nájdete pneumatiky pre všetky typy vozidiel vrátane motocyklov a bicyklov. Okrem športových pneumatík, ktorými je značka Dunlop preslávená, si môžete vybrať aj z ďalších modelov strednej a vyššej triedy, ktoré okrem výkonu zaisťujú aj bezpečnú jazdu.
Letné pneumatiky Goodyear
Americký výrobca Goodyear patrí k najväčším výrobcom pneumatík na svete. Môžete od neho očakávať širokú ponuku pneumatík pre rôzne typy vozidiel a rôzne požiadavky vodičov. V ponuke Goodyear totiž nájdete prémiové pneumatiky pre maximálny výkon a životnosť, ale aj modely strednej alebo dokonca nižšej triedy pre nenáročných vodičov.
Letné pneumatiky Hankook
Juhokórejský výrobca pneumatík Hankook patrí k rýchlo rastúcim značkám. Je známy svojimi inováciami a dôrazom na kvalitu, bezpečnosť a dlhú životnosť pneumatík. Okrem toho sa snažia brať ohľady na životné prostredie, a tak sú pneumatiky Hankook obvykle navrhnuté veľmi hospodárne.
Letné pneumatiky Michelin
Od francúzskej značky Michelin môžete očakávať kvalitu, dôraz na bezpečnú jazdu a tiež množstvo inovácií a technológií, ktoré robia pneumatiky Michelin z roka na rok lepšími. Okrem výkonu sa Michelin zameriava aj na udržateľnosť, takže sa môžete tešiť na nízku spotrebu paliva a vysokú odolnosť.
Letné pneumatiky Nexen
Pneumatiky od juhokórejskej značky Nexen sú obľúbenou voľbou vodičov, ktorí hľadajú priaznivý pomer ceny a výkonu. Jedná sa o spoľahlivé modely, ktoré vás podržia v rôznych situáciách, a ich dostupná cena sa rozhodne nepodpisuje na bezpečnosti. Rad modelov pneumatík Nexen však úplne nevyniká v úspornosti.
Letné pneumatiky Pirelli
Od talianskeho výrobcu pneumatík Pirelli môžete vždy očakávať prémiovú kvalitu, maximálny výkon a štýlový dizajn. Pneumatiky Pirelli patria do strednej až vyššej triedy a sú určené najmä pre športové a luxusné vozidlá, ale vyberú si medzi nimi aj vodiči ostatných vozidiel.
Cena
Letné pneumatiky nie sú práve malou investíciou. A aj keď sa rozhodne oplatí, pre niekoho môže byť cena napriek tomu rozhodujúcim faktorom. Čo môžete očakávať od jednotlivých cenových kategórií?
Letné pneumatiky do 60 €
S letnými pneumatikami v najnižšej cenovej kategórii si vystačia skôr nenároční vodiči, ktorí toho veľmi nenajazdia. Môžete si na nich všimnúť rýchlejšie opotrebenie a celkovo horšie jazdné vlastnosti, obzvlášť na mokrej vozovke.
Letné pneumatiky od 60 do 120 €
V strednej kategórii môžete očakávať o niečo lepší výkon a dlhšiu výdrž letných pneumatík. Na suchej vozovke vás čaká úplne komfortná jazda, na mokre už budú lepšie poznať rozdiely medzi jednotlivými výrobcami. Pneumatiky v strednej triede zvládnu väčší kilometrový nájazd a sú odolnejšie voči poškodeniu.
Letné pneumatiky nad 120 €
Pokiaľ od letných pneumatík vyžadujete stopercentný výkon na suchu aj na mokrom povrchu, poobzerajte sa v najvyššej kategórii. Vráti sa vám to v podobe komfortnej, stabilnej a tichej jazdy, čo ocenia najmä tí, ktorí v aute trávia veľa času a nezriedka sa vydávajú na diaľnice a rýchlejšie cesty.
Pneumatiky pre najpredávanejšie autá v SR
Stále si nie ste istí, ako vybrať ten správny rozmer pneumatiky? Pripravili sme pre vás jednoduchý prehľad typov pneumatík vhodných pre najpredávanejšie vozidlá v Slovenskej republike. Než ale urobíte konečné rozhodnutie, vždy si konkrétny rozmer overte vo svojom technickom preukaze!
Pneumatiky pre Škoda Octavia
Škoda Octavia 3. generácie (2012 – 2019)
- 195/65 R15
- 205/55 R16
- 205/50 R17
- 225/50 R17 (len Octavia 3 Scout)
- 225/45 R17
- 225/40 R18
- 225/45 R18 (len Octavia 3 Scout)
- 225/35 R19 (len Octavia 3 RS)
Škoda Octavia 4. generácie (2019 – doteraz)
- 205/60 R16
- 205/55 R17
- 225/45 R18
- 225/40 R19
Pneumatiky pre Škoda Fabia
- 205/45 R16
- 195/55 R15
- 185/60 R14
- 205/40 R17
- 225/45 R17
Pneumatiky pre Hyundai i30
- 225/45 R17
- 205/55 R16
- 185/65 R15
- 195/65 R15
- 225/40 R18
Pneumatiky pre Škoda Karoq
- 215/60 R16
- 215/55 R17
- 225/55 R17
- 235/40 R19
- 245/40 R19
- 245/45 R19
Pneumatiky pre Škoda Kamiq
- 205/60 R16
- 205/55 R17
- 215/45 R18
Pneumatiky pre Škoda Scala
- 185/65 R15
- 195/60 R15
- 205/55 R16
- 215/45 R17
Pneumatiky pre Škoda Superb
- 225/45 R17
- 205/55 R16
- 225/40 R18
- 235/45 R18
- 215/55 R17
Pneumatiky pre Škoda Kodiaq
- 235/55 R18
- 225/55 R17
- 235/50 R19
Pneumatiky pre Hyundai Tucson
- 245/45 R19
- 225/60 R17
- 225/55 R18
- 215/65 R17
- 215/65 R16
Pneumatiky pre Kia Ceed
- 205/55 R16
- 225/45 R17
- 195/65 R15
- 225/55 R16
- 205/50 R16
Testy pneumatík ADAC
Z energetického štítku a marketingového popisu od výrobcu sa toho o pneumatike nedozviete nikdy toľko, koľko by ste potrebovali. A najúčinnejším spôsobom, ako overiť ich kvalitu, je otestovať pneumatiky priamo počas jazdy. To síce nie je pre koncového zákazníka vždy možné, ale našťastie existuje niekoľko organizácií, ktoré sa o to starajú za nás.
K tým tradičným patrí nemecká motoristická organizácia ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club). Tá sa zaoberá testovaním pneumatík, autosedačiek, ale aj napríklad stieračov či autobatérií. Navyše prevádzkuje vlastnú flotilu áut a vrtuľníkov, pomocou ktorých poskytuje asistenciu vodičom v núdzi. ADAC pravidelne zverejňuje výsledky svojich testov zimných, celoročných aj letných pneumatík, ktoré vám môžu výber výrazne uľahčiť.
Výsledky testu letných pneumatík ADAC 2024
Letné pneumatiky pre vozidlá SUV v nižšej strednej triede (215/55 R17)
Model pneumatiky | Celkové hodnotenie* |
Continental PremiumContact 7 | 2,0 |
Michelin Primacy 4+ | 2,1 |
Kumho Ecsta HS52 | 2,3 |
Debica Presto UHP 2 | 2,6 |
Dunlop Sport Maxx RT2 | 2,6 |
Bridgestone Turanza 6 | 2,6 |
Fulda SportControl 2 | 2,6 |
Hankook Ventus Prime4 | 2,7 |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 2,7 |
Falken Ziex ZE 310 EcoRun | 2,8 |
Nexen N´Fera Primus | 3,0 |
Goodride Solmax 1 | 3,0 |
Sailun Atrezzo ZSR2 | 3,0 |
Semperit Speed-Life 3 | 3,1 |
Linglong Sport Master | 3,3 |
Vredestein Ultrac | 3,8 |
Výsledky testu letných pneumatík ADAC 2023
Letné pneumatiky 205/55 R16 V
Model pneumatiky | Celkové hodnotenie* |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 2,0 |
Continental PremiumContact 6 | 2,0 |
Michelin Primacy 4+ | 2,1 |
Bridgestone Turanza T005 | 2,3 |
Nokian Tyres Wetproof | 2,3 |
Falken ZIEX ZE310 ECORUN | 2,3 |
Continental UltraContact | 2,3 |
Kumho Ecsta HS52 | 2,4 |
Hankook Ventus Prime4 | 2,5 |
Nexen N´Fera Primus | 2,5 |
Kenda Kenetica Pro KR210 | 2,6 |
Kleber Dynaxer HP4 | 2,6 |
Fulda EcoControl HP2 | 2,6 |
Toyo Tires Proxes Comfort | 2,6 |
Debica Presto HP 2 | 2,7 |
Dunlop Sport BluResponse | 2,7 |
Pirelli Cinturato P7 C2 | 2,7 |
Sava Intensa HP2 | 2,7 |
Semperit SPEED-LIFE 3 | 2,7 |
Firestone Roadhawk | 2,8 |
BF Goodrich Advantage | 2,9 |
GT Radial FE2 | 2,9 |
ESA+TECAR SPIRIT PRO | 3,1 |
Barum Bravuris 5HM | 3,1 |
Viking Protech Newgen | 3,1 |
Norauto Prevensys 4 | 3,1 |
Apollo Alnac 4G | 3,2 |
General Tire Altimax One S | 3,2 |
Giti GitiSynergy H2 | 3,2 |
Petlas Imperium PT515 | 3,3 |
Uniroyal RainSport 5 | 3,3 |
Hifly HF 201 | 3,6 |
Cooper ZEON CS8 | 3,6 |
Westlake Z-107 | 3,7 |
Minerva F 209 | 3,7 |
King Meiler Sport1 | 3,8 |
Tomket Sport | 3,8 |
Michelin e Primacy | 3,9 |
Laufenn S Fit EQ+ | 3,9 |
Delinte DH 2 | 4 |
Zeetex ZT 1000 | 4,1 |
Avon ZV7 | 4,1 |
Radar RPX 800 | 4,1 |
Rotalla RH 01 | 4,7 |
Berlin Tires Summer UHP 1 G2 | 5,3 |
Lassa Driveways | 5,3 |
Evergreen EH 226 | 5,4 |
Riken Road Performance | 5,4 |
DoubleCoin DC99 | 5,5 |
Premiorri Solazo | 5,5 |
*Hodnotenie: 0,6–1,5 veľmi dobré, 1,6–2,5 dobré, 2,6–3,5 uspokojivé, 3,6–4,5 dostatočné, 4,6–5,5 nedostatočné
Organizácia ADAC nie je jediná, ktorá sa testovaním pneumatík zaoberá. Nezávislé testy vykonávajú aj napríklad Autoklub SR či nemecké magazíny Auto Bild, Firmenauto a Auto Zeitung – a samozrejme množstvo ďalších inštitúcií. Než sa ale budete riadiť výsledkami podobných testov, overte si, že doňho nezasahoval žiadny výrobca pneumatík.
Ako na výmenu letných pneumatík
Za prezutím nemusíte nutne každú jar a jeseň mieriť do servisu. Pokiaľ si na to trúfate, výmenu pneumatík zvládnete pokojne aj doma na záhrade. Stačí vám na to pár základných pomôcok, niekoľko minút času a náš návod.
Na výmenu pneumatík budete potrebovať:
- Letné pneumatiky (už namontované na ráfikoch)
- Hever
- Kľúč na matice a skrutky
- Príručku k vozidlu
Ako na výmenu pneumatiky:
- Zaparkujte auto na rovnej ploche s dostatkom priestoru. Zatiahnite ručnú brzdu a zaraďte jedničku alebo spiatočku (pri automate P).
- Povoľte skrutky na diskoch ešte pred zdvihnutím auta. Neodstraňujte ich ale úplne.
- Nájdite v návode k autu odporúčané body pre umiestnenie zdviháka a zdvihnite pomocou neho auto zo zeme tak, aby bolo koleso vo vzduchu.
- Odskrutkujte skrutky z disku zimnej pneumatiky a zložte ju.
- Nasaďte disk s letnou pneumatikou. Pri smerových pneumatikách je potrebné ustrážiť, že šípka smeruje tam, kam má.
- Opäť do kríža utiahnite skrutky na disku. Auto spustite na zem a skrutky na zemi ešte dotiahnite. Hliníkové disky dotiahnite na doraz, pri plechových môžete dotiahnuť menšou silou.
- Rovnakým spôsobom vymeňte zvyšné tri kolesá.
- Skontrolujte tlak v pneumatikách.
- Po najazdení cca 20 až 30 km znovu skontrolujte utiahnutie všetkých skrutiek na kolesách, príležitostne kontrolujte aj tlak v pneumatikách.
Koľko stojí výmena pneumatík v servise?
Pokiaľ sa do samostatnej výmeny púšťať nehodláte, pneumatiky vám radi prezujú v akomkoľvek autoservise. Koľko za túto službu ale zaplatíte, sa líši servis od servisu. Suma sa bežne pohybuje medzi 30 a 60 €. A ak nemáte k dispozícii garáž, v ktorej by ste cez leto uskladnili zimné pneumatiky, pripravte si zhruba 10€ mesačne za uskladnenie pneumatík v servise.
Ako udržiavať a skladovať letné pneumatiky
Aby vás po zime nečakalo nepríjemné prekvapenie vo forme zničených a deformovaných letných pneumatík, myslite na ich správne uskladnenie. Pokiaľ sa ich rozhodnete uložiť k zimnému spánku vo vlastných priestoroch, a nie priamo v servise, odporúčame dodržiavať niekoľko základných pokynov.
- Očistite pneumatiky po sezóne – Skôr ako letné pneumatiky uskladníte, dôkladne ich očistite vodou a mydlom. Odstránite tak nečistoty, ktoré by im mohli škodiť.
- Skontrolujte dezén – Pre istotu prekontrolujte, či sú pneumatiky stále vhodné na jazdu. Minimálna hĺbka dezénu je 1,6 mm, ale ak sa k tejto hodnote blížite, zvážte na ďalšie leto obstaranie nových.
- Vysušte pneumatiky – Po umytí počkajte, až pneumatiky úplne vyschnú. Inak riskujete koróziu ráfikov.
- Skladujte pneumatiky na suchom, chladnom mieste – Pneumatiky uložte ideálne na suché miesto bez extrémnych teplotných výkyvov. Pivnica alebo kôlňa preto nemusí byť dostačujúca, pokiaľ sa v nich drží vlhkosť.
- Prikryte pneumatiky – Pneumatiky prikryte buď do obalov, ktoré sú na to určené, alebo aspoň plachtou či vrecami. Zabránite tak usadzovaniu prachu a poškodeniu slnečným žiarením.
- Postavte pneumatiky – Pneumatiky by ste nemali vešať (deformujú sa) ani skladať na seba (poškodia sa bočné strany). Ideálne ich postavte a vyskladajte vedľa seba.
- Nezaťažujte pneumatiky – Aj keď vám pneumatiky zaberú veľa miesta, nesnažte sa ich využívať ako odkladaciu plochu. Spôsobíte tak ich deformáciu.
- Pravidelne pneumatiky otáčajte – Aj vo vzpriamenej polohe môže dochádzať k opotrebovaniu niektorých častí pneumatiky viac ako iných. Počas zimy ich preto ideálne párkrát pootočte.
Najčastejšie otázky pri výbere letných pneumatík
Ešte stále sme nezodpovedali niektoré z vašich otázok o letných pneumatikách?
Ako často by som mal kontrolovať letné pneumatiky?
Pokiaľ chcete mať istotu, že sú vaše letné pneumatiky v stopercentnom stave, nezabudnite ich pravidelne kontrolovať. Len tak máte šancu zachytiť prípadné problémy či poškodenie včas. Zhruba raz za mesiac by ste mali vykonať kontrolu, ktorá zahŕňa:
- kontrolu tlaku v pneumatikách
- kontrolu hĺbky dezénu
- vizuálnu kontrolu bočníc a behúňa, pri ktorej hľadajte poškodenie, hrče, prederavenie alebo prierazy
Ako dlho vydržia letné pneumatiky?
Skutočná životnosť vašich letných pneumatík samozrejme záleží na mnohých faktoroch. Rozhoduje o nej kvalita zmesi, ale aj to, ako často jazdíte a ako dobre sa o pneumatiky staráte. Priemerný kilometrový nájazd letných pneumatík je o niečo nižší ako pri celoročných. Pohybuje sa medzi 30 000 a 60 000 kilometrami. Pokiaľ toho ale príliš nenajazdíte, pravdepodobne sa skôr dostanete na hranicu 6 rokov, po ktorej by ste pneumatiky mali vymeniť bez ohľadu na ich stav.
Môžem používať letné pneumatiky v zime?
Aké pneumatiky môžete kedy používať, záleží okrem iného na tom, v akej krajine jazdíte. V Slovenskej republike však platí, že by ste medzi 15. novembrom a 31. marcom mali mať nazuté zimné pneumatiky s minimálnou hĺbkou dezénu 4 mm. Výnimkou môže byť výnimočne teplé počasie na začiatku alebo na konci tohto obdobia, ale vo všeobecnosti stále platí, že u nás letné pneumatiky v zime používať nemôžete.
Autor článku
Barbora Jašíková
Šéfredaktor & Obsahový špecialista
Som Barbora a vyštudovala som online marketing, ktorému sa už niekoľko rokov venujem. Som veľký detailista, ktorý (nielen) pri nákupoch prejde celý internet a ku každej téme si potrebuje nájsť množstvo informácií, porovnať všetky parametre a dlho dlho vyberať. Rada sa s vami o tieto poznatky podelím. Ako obsahový špecialista sa starám o texty a celkový obsah, ktorý na stránke Homago.sk nájdete.