Najlepšie celoročné pneumatiky 2024: Test, recenzie & Všetko, čo potrebujete vedieť
Až donedávna považovalo množstvo vodičov celoročné pneumatiky za polovičaté riešenie, ktoré nepredvádza žiadne ohromujúce výkony ani v lete, ani v zime. S tým, ako výrobcovia neustále pracujú na ich vylepšovaní a aké teplé zimy v posledných rokoch zažívame, získavajú celoročné pneumatiky na popularite. To, že si nebudete musieť dvakrát ročne robiť starosti s prezúvaním, je už len príjemný bonus. Zaujíma vás, podľa čoho celoročné pneumatiky vyberať, ktoré sú tie najlepšie a či na nich môžete skutočne jazdiť po celý rok? Prečítajte si náš článok!
Čo sa v článku dozviete:
Najlepšie celoročné pneumatiky: testovanie a recenzie
Vieme, že výber celoročných pneumatík nie je jednoduchý - preto sme časť práce urobili za vás! Hľadali sme naprieč výrobcami a cenovými kategóriami, aby sme pre vás mohli zostaviť tento rebríček najlepších celoročných pneumatík. Nájdete v ňom modely, na ktoré sa môžete spoľahnúť na suchej, mokrej aj zasneženej vozovke, a niektoré vás prekvapia aj príjemne nízkou spotrebou.
Recenzia Pirelli Cinturato All Season Plus
Pneumatiky z radu Cinturato All Season Plus od talianskeho výrobcu Pirelli sú určené predovšetkým pre mestských vodičov, ktorí uprednostňujú komfort a nechcú sa dvakrát do roka zaoberať prezúvaním. Zmes dezénu je navrhnutá tak, aby poskytovala stabilnú tuhosť v rôznych teplotách, od jari až do zimy. Rovnako tak aj pri dizajne lamiel sa myslelo predovšetkým na stabilitu stopy.
Smerový dezén je opatrený dvoma širokými pozdĺžnymi kanálmi a doplnený o užšie priečne kanáliky, ktoré zlepšujú odvod vody na mokrej vozovke. Tento systém je pomerne efektívny pri prevencii aquaplaningu. Efektivitou spotreby paliva spadajú tieto pneumatiky do skupiny C, majú teda pomerne nízky valivý odpor. K tomu všetkému navyše disponujú aj označením 3PMSF, ktoré sa používa na zimné pneumatiky.
Pneumatiky Pirelli Cinturato All Season Plus zoženiete v rôznych veľkostiach od 14 do 19 palcov.
Pirelli Cinturato All Season Plus
Zistiť cenu
|
skladom
103,34 €
|
Do obchodu |
|
skladom
108,89 €
|
Do obchodu |
|
skladom
112,80 €
|
Do obchodu |
Klady
- zmes dezénu dobre drží tuhosť v rôznych teplotách
- efektívne proti aquaplaningu vďaka systému kanálikov
- nízky valivý odpor (nízka spotreba paliva)
Zápory
- vyššia cena
Recenzia Michelin Crossclimate 2
Celoročná pneumatika Michelin Crossclimate 2 je určená pre náročnejších vodičov, ktorí síce nechcú dvakrát do roka prezúvať, ale napriek tomu si potrpia na kvalitu. Tento model vyniká skvelým brzdením na snehu, ale aj na suchu a na mokre, za ktoré si dokonca vyslúžil niekoľko ocenení. Zmes gumy, ktorá tvorí behúň, je tepelne prispôsobivá a zvláda široký záber teplôt.
Drážky sú usporiadané do písmena V, aby efektívne odvádzali vodu, a pre lepšiu priľnavosť na snehu je pneumatika vybavená technológiou P-hran. Vďaka konštrukcii MaxTouch má pneumatika maximálny kontakt s vozovkou a rovnomernejšie rozloženie, ktoré jej zaisťuje dlhšiu životnosť. Bočnice Cool Running boli navrhnuté tak, aby spotrebovávali menšie množstvo energie, a pneumatika Crossclimate 2 má tak valivý odpor porovnateľný s letnými modelmi, čo znamená nižšiu spotrebu paliva (B).
Pneumatiku Michelin Crossclimate 2 zoženiete vo veľkostiach pre ráfiky od 15 do 21 palcov.
Michelin CROSSCLIMATE 2
Zistiť cenu
|
skladom
156,77 €
|
Do obchodu |
|
skladom
171,72 €
|
Do obchodu |
|
skladom
172,16 €
|
Do obchodu |
Klady
- vynikajúce brzdenie na suchu a mokrom povrchu
- skvelá priľnavosť na snehu
- nízka spotreba paliva
Zápory
- niektorí používatelia sa sťažujú na nižšiu životnosť
Recenzia Michelin CrossClimate+
Celoročná pneumatika Michelin Crossclimate+ je navrhnutá pre bezpečnú a komfortnú jazdu za všetkých podmienok. Tuhé dezénové bloky so skosenými hranami sa starajú o čo najlepšiu priľnavosť na suchu, zatiaľ čo na mokrej vozovke a pri teplotných extrémoch oceníte inovatívnu pružnú zmes, ktorá tvorí behúň.
Táto pneumatika využíva technológiu Michelin EverGrip, ktorá kombinuje špeciálne navrhnuté lamely, ktoré majú skvelý záber aj pri opotrebovaní, a špeciálnu zmes s vysokým podielom siliky, ktorá pomáha rozkladať prenos brzdných síl na celú plochu behúňa. Dezén usporiadaný do tvaru písmena V a samoblokujúce sa 3D lamely sú navyše zárukou komfortnej jazdy a spoľahlivého brzdenia aj na snehu.
Pneumatiku Michelin Crossclimate+ môžete kúpiť v rozmeroch od 14 do 19 palcov.
Klady
- technológia Michelin EverGrip, ktorá zaručuje vynikajúce jazdné vlastnosti aj pri ubúdaní hĺbky dezénu
- skvelé jazdné vlastnosti na snehu
- tichá jazda
- vynikajúca priľnavosť za mokra
Zápory
- tento model môže mať vyššiu spotrebu paliva
Recenzia Continental AllSeasonContact
Výrobca Continental svoju celoročnú pneumatiku AllSeasonContact vybavil špeciálne navrhnutou zmesou so živicou a vysokým obsahom siliky, ktorá jej zaisťuje pružnosť za každého počasia, čo oceníte najmä na mokre a snehu. Na suchu vás poteší tuhá vzorka s minimom lamiel, ale vďaka otvoreným ramenám si AllSeasonContact poradí aj na mokre a ochráni vás pred aquaplaningom. Aj vďaka tomu patrí do triedy B.
K prémiovej triede sa radí aj svojim valivým odporom, ktorý zodpovedá triede B. Vďaka optimalizovanej geometrii bočnice a hĺbke dezénu sa na pneumatike efektívne rozkladá energia, čo pre vás znamená úsporu za palivo. Snáď jediné, čo sa dá pneumatike vytknúť, je vyššia hlasitosť pri jazde.
Pneumatiku Continental AllSeasonContact zoženiete vo variantoch od 13 do 20 palcov.
Klady
- nízky valivý odpor
- chráni proti aquaplaningu
- špeciálne navrhnutá zmes pre maximálne prispôsobenie teplotám
Zápory
- hlučnejšia
Recenzia Vredestein Quatrac
Táto pneumatika je jedným zo základných modelov radu Quatrac od holandského výrobcu Vredestein, ktorý zapracoval predovšetkým na hlbokej vzorke dezénu v tvare písmena V a zdokonalil uhly, dĺžky a umiestnenie jednotlivých lamiel. Rozšíril kontaktnú plochu, vytvoril novú zmes s polymérmi a silikou a spevnil ramenné bloky. To všetko znamená, že je pneumatika odolná voči aquaplaningu a podáva vynikajúci výkon na suchej aj mokrej vozovke.
Zatiaľ čo ramená sú spevnené a navrhnuté skôr pre letnú jazdu, stred behúňa je vďaka vyššej hustote lamiel zasvätený bezpečnosti pri zimnej jazde. Čo však pokrivkáva, je valivý odpor, ktorý zodpovedá skupine D. Na týchto pneumatikách tak môžete mať zbytočne vysokú spotrebu paliva.
Pneumatiky Vredestein Quatrac zoženiete vo veľkostiach od 15 do 17 palcov.
Klady
- spevnené ramená pre komfortné letné jazdenie
- efektívne voči aquaplaningu
- stred behúňa s vyššou hustotou zdokonalených lamiel je ideálny pre jazdu v zime
Zápory
- vysoký valivý odpor
Recenzia Vredestein Quatrac 5
Vredestein Quatrac 5, predchodca vyššie spomínaného modelu Quatrac, je ideálnou pneumatikou pre nenáročných vodičov, ktorí potrebujú spoľahlivé pneumatiky na jazdu v meste a nechystajú sa do veľkých extrémov. Ako sme u značky Vredestein zvyknutí, stred dezénu s drážkami v tvare písmena V je navrhnutý pre zimný výkon a skvelú ovládateľnosť a brzdenie na snehu. Asymetrická vonkajšia pozdĺžna drážka sa potom stará o maximálnu stabilitu na všetkých povrchoch.
Zmes gumy, z ktorej je vytvorený behúň, si zachováva pružnosť v každej teplote a vďaka obsahu siliky je tiež nadštandardne odolná. Vďaka rovnomernému rozloženiu tlaku pri jazde sa pneumatika tiež rovnomerne opotrebováva, čo jej pomáha zachovať si svoje jazdné vlastnosti čo najdlhšie.
Pneumatiky Vredestein Quatrac 5 zoženiete vo veľkostiach od 13 do 20 palcov.
Klady
- cenovo dostupný variant
- dobrá ovládateľnosť na suchom aj mokrom povrchu
- efektívne rozdelenie behúňa na letnú a zimnú časť
Zápory
- hneď ďalší model v rade Quatrac ponúka výrazné vylepšenia
- vysoký valivý odpor (D)
Recenzia Hankook H750 Kinergy 4S2
Pokiaľ patríte k nenáročným vodičom, potom by vám mohla padnúť do oka pneumatika strednej triedy H750 Kinergy 4S2 od juhokórejského výrobcu Hankook. Ponúka predovšetkým vyváženú kombináciu stability na suchej, mokrej aj zasneženej vozovke. Široké skosené drážky odvádzajú vodu hneď niekoľkými smermi a zabraňujú tak aquaplaningu. V lete oceníte aj zvýšenú tuhosť bokov pneumatík a vyduté spojovacie mostíky pre lepšiu ovládateľnosť.
Na zimu výrobca vybavil pneumatiky vysoko priľnavou zmesou Weather Control s obsahom siliky, ktorá zaisťuje bezpečnú jazdu okrem iného aj na snehu. Na snehu prídu vhod aj agresívnejšie tvarované drážky a 3D lamely. Pýši sa navyše valivým odporom v triede C, čo je v tejto cenovej kategórii príjemným prekvapením.
Pneumatiky Hankook H750 Kinergy 4S2 zoženiete vo veľkostiach 14–17 palcov.
Klady
- veľmi stabilná jazda a skvelá ovládateľnosť na suchej vozovke
- priľnavá zmes Weather Control pre bezpečnú jazdu obzvlášť na snehu
- efektívny spôsob odvádzania vody
Zápory
- vyššia spotreba
- hlučnejšie
Recenzia Bridgestone Weather Control A005 Evo
Na prvý pohľad obyčajná celoročná pneumatika Bridgestone Weather Control A005 Evo si vás získa najmä svojou vynikajúcou priľnavosťou na mokrom povrchu, ktorým sa radí do triedy A. Môže za to husto vysadený ramenný blok v kombinácii s vysokoobjemovými drážkami v dezéne.
Behúň tvorený inovovanou zmesou NanoPro-tech, ktorá zlepšuje rozptýlenie siliky, smerový dezén s drážkami v tvare písmena V a lamely tvarované do Z predstavujú efektívnu kombináciu pre lepšiu brzdnú dráhu a vynikajúcu trakciu na snehu. V porovnaní s predchádzajúcimi pneumatikami od značky Bridgestone zastavíte s týmito na snehu o 3% rýchlejšie. Vďaka optimálnemu rozloženiu tlaku sa tiež môžete tešiť na dlhšiu životnosť pneumatiky.
Pneumatiky Bridgestone Weather Control A005 Evo vo veľkosti 14-21 palcov.
Klady
- vynikajúca priľnavosť na mokre triedy A
- vylepšená brzdná dráha na snehu
- dlhá životnosť
Zápory
- na ľade by mohli poskytovať lepšiu kontrolu
Recenzia Falken Euroall Season As200
Euroall Season As200 sú celoročné pneumatiky strednej triedy od japonského výrobcu Falken, ktoré kombinujú optimálne jazdné vlastnosti pre všetky ročné obdobia. Čo sa týka priľnavosti na mokre, získali iba hodnotenia v C triede, ale vodiči si ich na mokrej vozovke paradoxne skôr pochvaľujú. Vďaka veľkej ploche, ktorá prichádza do kontaktu s vozovkou, majú dobrú trakciu a pomerne nízku brzdnú dráhu za všetkých podmienok.
Aj na snehu a ľade je na ne spoľah, ale samozrejme od nich nemôžete zďaleka očakávať to čo od zimných pneumatík. Kde vás však môžu skôr nepríjemne prekvapiť, je efektivita využitia paliva. Tá je hodnotená písmenom F.
Pneumatiky Falken Euroall Season As200 zaobstaráte vo veľkostiach od 13 do 18 palcov.
Klady
- dobrá priľnavosť na mokrom povrchu
- veľká kontaktná plocha s vozovkou
- dobrý pomer ceny a výkonu
Zápory
- vysoká spotreba paliva
Recenzia Kleber Quadraxer 3
Celoročné pneumatiky strednej triedy Kleber Quadraxer 3 zaisťujú stabilný výkon na suchej aj mokrej vozovke. Je to vďaka kombinácii vylepšeného odvodu vody a technológie automatického blokovania pre lepšiu tuhosť. Že sa na tento model môžete spoľahnúť za dažďa, dokazuje nielen B na energetickom štítku, ale aj početné recenzie vodičov.
Dezén je tvarovaný do písmena V a je opatrený viacerými hranami, aby dokázal zaručiť maximálnu bezpečnosť aj na snehu. Pneumatika navyše ponúka nezvyčajne tichú a komfortnú jazdu. Aj efektivita spotreby paliva je s valivým odporom v triede C celkom prijateľná.
Pneumatiku Kleber Quadraxer 3 zaobstaráte vo veľkosti 15–20 palcov.
Klady
- skvelý výkon na mokrej vozovke (trieda B)
- prekvapivo dobré jazdné vlastnosti na snehu
- technológia pre zachovanie tuhosti zaisťuje skvelé jazdné vlastnosti na suchu
Zápory
- nižšia životnosť
Rozdiely medzi celoročnými, letnými a zimnými pneumatikami
Medzi letnými, zimnými a celoročnými pneumatikami existuje niekoľko zásadných rozdielov. A nejedná sa ani zďaleka len o hĺbku vzorky, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.
Zmes behúňa
Rozdiely medzi jednotlivými druhmi pneumatík začínajú už pri ich materiáli. Letné pneumatiky sú vyrobené z tvrdšej zmesi gumy, ktorá odoláva aj vyšším teplotám a nemäkne pri nich. Na suchej a mokrej vozovke tak poskytuje maximálnu trakciu. Zimné pneumatiky sú naopak typické nižšou hustotou zmesi, ktorá je pružnejšia a zaisťuje lepšiu priľnavosť na ľade a snehu. Zmes obsiahnutá v celoročných pneumatikách je kompromisom medzi oboma typmi.
Teplotný rozsah
Pri výrobe pneumatík sa myslí aj na to, v akých teplotách ich budete najčastejšie používať. Letné pneumatiky sú preto pripravené na vyššie teploty a v zime môžu naopak stvrdnúť, čo zhoršuje ich trakciu. To sa pri zimných pneumatikách, ktoré sú navrhnuté do chladných teplôt, nestane. Pri celoročných pneumatikách sa prirodzene počíta so širokým rozsahom teplôt.
Vzor a hĺbka dezénu
Najväčším rozdielom medzi zimnými a letnými pneumatikami spočíva samozrejme v dezéne. Letné pneumatiky majú plytší dezén s menej drážkami, ktorý lepšie priľne na suchej a mokrej vozovke. Minimálna hĺbka dezénu, ktorú musia letné pneumatiky spĺňať, je 1,6 mm.
Zimné pneumatiky sú naopak charakteristické väčším množstvom hlbokých drážok, agresívnymi lamelami a hĺbkou dezénu minimálne 4 mm (ideálne by to ale malo byť o niečo viac). Pri celoročných pneumatikách je dezén niekde medzi letnými a zimnými – je navrhnutý tak, aby zvládal široké spektrum podmienok, od sucha cez dážď od až po sneh a námrazu. Pokiaľ s nimi ale plánujete jazdiť v zime, musí spĺňať hĺbku minimálne 4 mm.
Chcete vedieť viac o zimných pneumatikách?
Prečítajte si aj náš článok: Najlepšie zimné pneumatiky 2023: Test, recenzie & Všetko, čo potrebujete vedieť
Kedy použiť celoročné pneumatiky
Je lepšie použiť celoročné pneumatiky, alebo každý apríl a november prezúvať? To je otázka, ktorú si kladie množstvo vodičov. Je jasné, že pokiaľ chcete naozaj špičkové jazdné vlastnosti v náročných zimných, resp. letných podmienkach, potom je lepšie staviť v oboch sezónach na špecializované pneumatiky.
Pre niektorých vodičov ale zohráva úlohu aj finančná stránka veci, starosti spojené s výmenou pneumatík alebo menej najazdených kilometrov v extrémnom počasí. A niekedy môžu byť celoročné pneumatiky skutočne tým najlepším riešením. Kedy sa vám oplatí použiť celoročné pneumatiky?
- Jazdíte prevažne v meste - Ak vás nečaká riadenie v horských podmienkach alebo po neupravených cestách, ale skôr po udržiavaných cestách v meste, potom sa bez zimných pneumatík môžete zaobísť.
- V zime jazdíte len výnimočne - Ak v zime preferujete hromadnú dopravu a v aute toho veľa nenajazdíte, môžu vám celoročné pneu stačiť.
- Používate kvalitné celoročné pneumatiky – Keď už sa rozhodnete pre celoročné pneu, dajte si pozor na to, aby ste vybrali spoľahlivé kúsky. Niektoré z nich sa podľa najnovších testov dokonca v mnohých ohľadoch vyrovnajú tým zimným.
Výhody celoročných pneumatík
Celoročné pneumatiky majú oproti pravidelnému prezúvaniu veľa výhod, ktoré z nich robia obľúbenú voľbu mnohých vodičov.
- Kombinujú jazdné vlastnosti letných a zimných pneumatík – nezvyčajne vysoké teploty, ktoré sa u nás v posledných rokoch počas zimy objavujú, môžu dokonca zvládať lepšie ako zimné pneu, a zároveň vás s nimi nezaskočí ani jesenné sneženie
- Nemusíte sa dvakrát do roka zaoberať prezúvaním pneumatík
- Ušetríte peniaze nielen za pneumatiky, ale aj za ich uskladnenie – môžete tak úspory využiť na investíciu do naozaj kvalitnej sady
- Opotrebovávajú sa menej, ako keby ste celoročne jazdili na zimných (a majú samozrejme neporovnateľne lepšie vlastnosti ako pri celoročnom používaní letných pneu, ale to je každému jasné
Nevýhody celoročných pneumatík
Je ale jasné, že sa za celoročnými pneumatikami skrýva aj niekoľko nevýhod.
- Vždy budú kompromisom medzi letnými a zimnými pneumatikami a v extrémnych podmienkach nikdy nepodajú stopercentný výkon
- Vzhľadom na neustále používanie sa rýchlejšie opotrebujú
- Nemusíte ich síce prezúvať, ale pred zimou je vždy potrebné pamätať na kontrolu hĺbky dezénu, inak vás môže čakať za celoročné pneumatiky pokuta
Ako dlho vydržia celoročné pneumatiky
Tým, že na celoročných pneumatikách jazdíte neustále, dochádza samozrejme k rýchlejšiemu opotrebovaniu, než keď sady pravidelne striedate, obzvlášť v lete. Na rozdiel od letných a zimných sú navyše celoročne vystavené UV žiareniu a ďalším faktorom, ktoré im vôbec neprospievajú.
Čo sa týka nájazdu, udáva sa životnosť celoročných pneumatík medzi 40 000 a 160 000 kilometrov. Záleží pritom na výrobcovi, modeli aj na tom, ako veľmi im dávate zabrať. Zároveň ale platí, že by ste všetky typy pneumatík mali vymeniť najdlhšie po 5-6 rokoch. To znamená, že pokiaľ ročne najazdíte menej ako 10–15 000 kilometrov, celoročné pneumatiky sa vlastne opotrebovať nestihnú.
Ako vybrať kvalitné celoročné pneumatiky
Rozhodli ste sa ušetriť si starosti s prezúvaním a zaobstarať celoročné pneumatiky? Potom sa uistite, že skutočne vyberiete tie najlepšie - predsa len na nich budete jazdiť celý rok! Prečítajte si nášho sprievodcu, ktorý vás ich výberom prevedie krok po kroku.
Dôležité parametre
Než sa začnete rozhodovať medzi jednotlivými modelmi pneumatík a porovnávať ich jazdné vlastnosti, začnite tým, či je daná pneumatika vôbec vhodná pre vaše auto. To ľahko spoznáte z kódu, ktorým je označená každá pneumatika. Môže vyzerať napríklad takto:
195/65 R 15 91 H
Tento údaj mnohým laikom na prvý pohľad pravdepodobne nič nepovie. Poďme preto podrobne rozobrať, čo ktorá časť kódu znamená.
Šírka pneumatiky
- 195/65 R 15 91 H
Z tohto údaja zistíte šírku priečneho rezu pneumatiky v milimetroch.
Výška bočného profilu pneumatiky
- 195/65 R 15 91 H
Výška bočného profilu pneumatiky vyjadruje pomer výšky pneumatiky k šírke. Udáva sa v percentách.
Typ konštrukcie pneumatiky
- 195/65 R 15 91 H
Prvým písmenom v kóde sa označuje typ konštrukcie pneumatiky. Môžete sa stretnúť s označením R (radiálna konštrukcia), D (diagonálna konštrukcia) alebo B (kombinovaná konštrukcia). V dnešnej dobe už sa ale stretnete takmer výhradne s radiálnou.
Priemer ráfika
- 195/65 R 15 91 H
Podľa tohto označenia zistíte, pre aký veľký ráfik je pneumatika vyrobená. Tento údaj je v palcoch.
Hmotnostný index
- 195/65 R 15 91 H
Hmotnostný index označuje maximálnu záťaž, ktorú pneumatika unesie. Toto číslo platí pre jednu pneumatiku, celková nosnosť teda záleží na celkovom počte pneumatík. Pozor ale, číslo nevyjadruje priamo hmotnosť! Ide o index, podľa ktorého môžete presnú nosnosť v kilogramoch vyhľadať v tabuľke:
kód | kg | kód | kg | kód | kg | kód | kg | kód | kg |
0 | 45 | 1 | 46,2 | 2 | 47,5 | 3 | 48,7 | 4 | 50 |
5 | 51,5 | 6 | 53 | 7 | 54,5 | 8 | 56 | 9 | 58 |
10 | 60 | 11 | 61,5 | 12 | 63 | 13 | 65 | 14 | 67 |
15 | 69 | 16 | 71 | 17 | 73 | 18 | 75 | 19 | 77,5 |
20 | 80 | 21 | 82,5 | 22 | 85 | 23 | 87,5 | 24 | 90 |
25 | 92,5 | 26 | 95 | 27 | 97,5 | 28 | 100 | 29 | 103 |
30 | 106 | 31 | 109 | 32 | 112 | 33 | 115 | 34 | 118 |
35 | 121 | 36 | 125 | 37 | 128 | 38 | 132 | 39 | 136 |
40 | 140 | 41 | 145 | 42 | 150 | 43 | 155 | 44 | 160 |
45 | 165 | 46 | 170 | 47 | 175 | 48 | 180 | 49 | 185 |
50 | 190 | 51 | 195 | 52 | 200 | 53 | 206 | 54 | 212 |
55 | 218 | 56 | 224 | 57 | 230 | 58 | 236 | 59 | 243 |
60 | 250 | 61 | 257 | 62 | 256 | 63 | 272 | 64 | 280 |
65 | 290 | 66 | 300 | 67 | 307 | 68 | 315 | 69 | 325 |
70 | 335 | 71 | 345 | 72 | 355 | 73 | 365 | 74 | 375 |
75 | 387 | 76 | 400 | 77 | 412 | 78 | 425 | 79 | 437 |
80 | 455 | 81 | 462 | 82 | 475 | 83 | 487 | 84 | 500 |
85 | 515 | 86 | 530 | 87 | 545 | 88 | 560 | 89 | 580 |
90 | 590 | 91 | 615 | 92 | 620 | 93 | 650 | 94 | 670 |
95 | 690 | 96 | 710 | 97 | 730 | 98 | 750 | 99 | 775 |
100 | 800 | 101 | 825 | 102 | 850 | 103 | 875 | 104 | 900 |
105 | 925 | 106 | 950 | 107 | 975 | 108 | 1000 | 109 | 1030 |
110 | 1060 | 111 | 1090 | 112 | 1120 | 113 | 1150 | 114 | 1180 |
115 | 1215 | 116 | 1250 | 117 | 1285 | 118 | 1320 | 119 | 1360 |
120 | 1400 | 121 | 1450 | 122 | 1500 | 123 | 1550 | 124 | 1600 |
125 | 1650 | 126 | 1700 | 127 | 1750 | 128 | 1800 | 129 | 1850 |
130 | 1900 | 131 | 1950 |
Rýchlostný index
- 195/65 R 15 91 H
Rýchlostný index vyjadruje, akú maximálnu rýchlosť jazdy pneumatika zvládne. Podobne ako v prípade nosnosti aj tu sa jedná o index. Pokiaľ vás zaujíma, akú rýchlosť vyjadruje, nahliadnite do našej tabuľky:
kód | km/h |
A1 | 5 |
A2 | 10 |
A3 | 15 |
A4 | 20 |
A5 | 25 |
A6 | 30 |
A7 | 35 |
A8 | 40 |
B | 50 |
C | 60 |
D | 65 |
E | 70 |
F | 80 |
G | 90 |
J | 100 |
K | 110 |
L | 120 |
M | 130 |
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
VR | cez 210 |
V | 240 |
W | 270 |
Y | 300 |
ZR | cez 300 |
Je nutné sa riadiť rozmermi v technickom preukaze?
Konkrétne rozmery pneumatík a ráfikov, ktoré sú povolené pre váš automobil, nájdete v technickom preukaze. Môže sa stať, že vám na auto budú pasovať aj pneumatiky iných rozmerov. Rozhodne vám ale odporúčame držať sa údajov v preukaze. Neschválený rozmer vám totiž môže spôsobiť nepríjemnosti pri prípadnej kontrole alebo nehode.
Pokiaľ viete, že vám na auto pasujú aj pneumatiky iných rozmerov, a chcete ich použiť, je možné si údaje v technickom preukaze nechať upraviť. Budete ale musieť požiadať výrobcu o potvrdenie a potom si zmeny nechať zapísať na STK.
Ďalšie parametre
Najdôležitejšie parametre máme za sebou. Zďaleka to ale nie je všetko, čo by ste pri pneumatikách mali sledovať. Poďme sa teraz pozrieť aj na ďalšie parametre, ktoré vám s výberom pomôžu.
Hĺbka dezénu
Jedným zo zásadných parametrov, na ktoré by ste sa pri výbere pneumatík mali zamerať, je hĺbka dezénu. Teda to, aká hlboká je vzorka na pneumatike. Tento údaj by ste mali sledovať vždy, ale obzvlášť pozor si naň dajte pri nákupe použitých pneumatík.
- Letné pneumatiky musia mať hĺbku dezénu minimálne 1,6 mm. To znamená, že akonáhle má pneumatika menej, už ju nemožno vôbec použiť.
- Zimné pneumatiky musia dodržať minimálne hĺbku dezénu 4 mm. Nové zimné pneumatiky sa predávajú s dezénom okolo 7–8 mm, takže u tých nie je príliš dôvod na obavy. Postupne sa ale samozrejme schádza. Preto pokiaľ kupujete ojazdené, nezabudnite hĺbku zmerať a zvážiť, ako dlho vám pneumatiky vydržia.
- Celoročné pneumatiky musia dodržať rovnaké pravidlá ako tie letné a zimné. To znamená, že v zime musíte ustrážiť hĺbku dezénu minimálne 4 mm, zatiaľ čo v lete si vystačíte s hĺbkou, ktorá neklesne pod 1,6 mm.
Vek pneumatiky (DOT)
Pneumatiky pomerne rýchlo starnú. Preto sa oplatí vedieť aj to, kde na nich nájdete údaj o ich starobe. Tzv. DOT kód, ktorý je vyrazený na bočnici pneumatiky, je štvorciferné číslo, z ktorého vyčítate nielen rok, ale aj týždeň výroby. Prvé dve číslice vyjadrujú týždeň, druhé dve rok. Napríklad DOT 0421 teda vyjadruje, že pneumatika bola vyrobená v 4. týždni (0421) roku 2021 (0421).
Jazdné vlastnosti pneumatík sa zhoršujú už zhruba po 3-4 rokoch (to platí najmä pri zimných a celoročných pneumatikách). Maximálny vek pneumatík, ktoré by ste nemali prekračovať, je ale 6 rokov.
Ochranný lem
Zaujímavým parametrom, obzvlášť pre tých z nás, komu robí problém pozdĺžne parkovanie, môže byť aj ochranný lem pneumatiky. Jedná sa o pridanú vrstvu gumy na pätke pneumatiky (teda tej časti, ktorá prilieha k disku), ktorá chráni ráfik pred poškodením, ak zavadíte napríklad o obrubník.
Typ dezénu
Pri dezéne nezáleží iba na hĺbke. Rozhodujúci je aj jeho typ.
- Symetrický dezén – Pneumatiku so symetrickým dezénom je možné na vozidle umiestniť na ktorúkoľvek pozíciu.
- Asymetrický dezén – Pri asymetrickej pneumatike sa vnútorná strana líši od tej vonkajšej (sú tiež označené INDSIDE/OUTSIDE). Podľa toho sa umiestňuje buď na pravú, alebo ľavú stranu automobilu.
- Smerový dezén – V tomto prípade má pneumatika označenie smeru jazdy, na ktoré je potrebné dávať pri umiestňovaní pozor.
Dojazdové pneumatiky
Pri niektorých pneumatikách sa môžete stretnúť s označením „dojazdové“. Jedná sa o bežné pneumatiky, ktoré vám ale umožnia pokračovať v jazde aj v prípade defektu. Keď táto situácia nastane, zvládnu ešte zhruba 80 kilometrov, a to rýchlosťou maximálne 80 km/h. To je obvykle dosť na to, aby ste došli do najbližšieho servisu. Dojazdové pneumatiky je ale dovolené inštalovať iba na vozidlá s kontrolou tlaku v pneumatikách. Inak by ste totiž pravdepodobne nespoznali, že došlo k defektu a že je pneumatika v dojazdovej fáze.
U rôznych výrobcov sa stretnete s rôznym označením dojazdových pneumatík:
- Bridgestone, Pirelli, Hankook - RFT
- Continental - SSR, CSR
- Dunlop – DSST
- Goodyear – ROF
- Michelin - ZP
Energetický štítok
Pomerne veľa toho o pneumatike môžete vyčítať aj z energetického štítku, ktorým je vybavená. Pokiaľ vás zaujíma, ako je na tom váš vybraný model s priľnavosťou za mokra alebo úspornosťou, nájdete to práve tam. Čo všetko sa z energetického štítku môžete dozvedieť?
Výrobca
Prvým dôležitým údajom, na ktorý na štítku narazíte, je názov výrobcu.
Rozmery a indexy pneumatiky
Pod menom výrobcu nájdete kód s označením šírky pneumatiky, výšky bočného profilu, konštrukcie pneumatiky, priemeru ráfika, hmotnostného indexu a rýchlostného indexu, ktorý sme vysvetlili vyššie v tomto článku.
Trieda vozidla
Ďalším údajom je trieda vozidla, pre ktorú je pneumatika určená – C1 (osobné vozidlá), C2 (ľahké dopravné vozidlá) alebo C3 (vozidlá ťažkej váhy).
Efektivita využitia paliva
Každá pneumatika má iný valivý odpor, ktorý rozhoduje o tom, koľko paliva spotrebujete pri jazde. Čím nižší valivý odpor, tým úspornejšia je jazda. Na energetickom štítku je valivý odpor vyjadrený písmenami od A (najúčinnejší) po E (najmenej účinný).
Priľnavosť za mokra
Schopnosť pneumatiky brzdiť na mokrej vozovke sa označuje písmenami od A (najkratšia brzdná dráha) až po E (najdlhšia brzdná dráha). Medzi jednotlivými kategóriami je rozdiel zhruba 3–6 metrov.
Hlučnosť pneumatiky
Na energetickom štítku nájdete aj počet decibelov, teda ako hlučná je pneumatika pri jazde. Okrem neho je hlučnosť tiež označená písmenom A (najmenší hluk) alebo B (väčší hluk). Predtým sa používalo aj označenie písmenom C, ale to už nevyhovuje európskym normám, a teda už sa nepoužíva.
Označenie zimnej pneumatiky
Pokiaľ sa jedná o zimnú pneumatiku, nájdete na štítku tiež patričný symbol. Ide buď o alpský symbol, alebo značku ľadového kvapľu pri pneumatikách vhodných do extrémne chladných podmienok
Značka
Pri výbere niečoho tak zásadného, ako sú pneumatiky, odporúčame spoľahnúť sa predovšetkým na osvedčených výrobcov. U veľkých značiek máte vďaka širokej ponuke taktiež väčšiu šancu, že nájdete pneumatiky, ktoré zodpovedajú rozmerom vášho vozidla i vašim predstavám.
Celoročné pneumatiky Barum
Pôvodne česká značka Barum, ktorá dnes patrí do skupiny Continental, vyrába letné, zimné aj celoročné pneumatiky pre osobné automobily. Medzi celoročnými pneumatikami Barum nájdete predovšetkým cenovo dostupné modely so základnými jazdnými vlastnosťami, ktoré ocenia skôr príležitostní a nenároční vodiči.
Celoročné pneumatiky Bridgestone
Japonská značka Bridgestone patrí k najväčším výrobcom pneumatík na svete. V jej ponuke nájdete širokú škálu pneumatík, vrátane pneumatík pre osobné a nákladné automobily, motocykle a poľnohospodárske vozidlá. Pri ich výrobe používa inovatívne technológie, ktoré pneumatikám zaisťujú vynikajúcu priľnavosť a skvelé jazdné vlastnosti.
Celoročné pneumatiky Continental
Pneumatiky nemeckej značky Continental sú už na trhu pekný rad desaťročí. Nájdete medzi nimi modely v strednej a vyššej triede, pri ktorých sa môžete spoľahnúť na kvalitu, vynikajúci výkon a maximálnu bezpečnosť.
Celoročné pneumatiky Dunlop
Pôvodne britská značka Dunlop, ktorá je teraz vo vlastníctve americkej spoločnosti Goodyear, vyrába pneumatiky pre rôzne vozidlá, vrátane automobilov, motocyklov a bicyklov. Pneumatiky Dunlop sú známe najmä športovými pneumatikami zameranými na výkon, nájdete medzi nimi ale aj množstvo ďalších modelov, od strednej až po najvyššiu triedu.
Celoročné pneumatiky Michelin
Francúzska spoločnosť Michelin patrí k najväčším výrobcom pneumatík vôbec. V jej ponuke nájdete najmä pneumatiky v strednej až vyššej cenovej kategórii, ktoré sú známe dôrazom na odolnosť, bezpečnosť, ale aj úsporu paliva a udržateľnosť.
Celoročné pneumatiky Nexen
Pneumatiky od juhokórejského výrobcu Nexen sú ideálne pre menej náročných vodičov, ktorí hľadajú spoľahlivý, ale zároveň cenovo dostupný variant. Pneumatiky Nexen stále ponúkajú skvelý výkon. Kde ale môžete ich nižšiu obstarávaciu cenu pocítiť, je vyššia spotreba paliva pri jazde.
Celoročné pneumatiky Nokian
Fínska značka Nokian sa zameriava na pneumatiky, ktoré obstoja v náročných severských podmienkach. To však neznamená, že by ste v jej ponuke našli iba zimné modely. Naopak, ponúka aj veľmi kvalitné letné a celoročné pneumatiky, ktoré spadajú do strednej až vyššej triedy. Spoločnosť Nokian je okrem iného známa svojou snahou o udržateľnosť.
Celoročné pneumatiky Pirelli
Pneumatiky od talianskeho výrobcu Pirelli môžete najčastejšie vídať na športových a luxusných vozidlách. Vynikajú dôrazom na inovatívne technológie a bezkonkurenčný výkon.
Cena
Nebudeme vám nič nahovárať, kvalitné pneumatiky sa môžu predražiť. V tomto prípade by ste ale na cenu tak hľadieť nemali. Dobre vybraná pneumatika vám totiž môže pomôcť predísť nehode - a tá naozaj dobre vybraná vám navyše môže pomôcť ušetriť na palive!
Celoročné pneumatiky do 60 €
Od lacných celoročných pneumatík v tejto kategórii môžete očakávať iba to základné. Mávajú jednoducho riešený dezén, sú vyrobené zo štandardných zmesí gumy a všeobecne sa môžu rýchlejšie opotrebovať, obzvlášť v lete. Pokiaľ potrebujete pneumatiky na občasnú jazdu po meste, môžete aj v tejto kategórii nájsť také, ktoré vám budú vyhovovať.
Celoročné pneumatiky od 60 do 120 €
Pri celoročných pneumatikách v strednej kategórii sa už môžete tešiť na lepšiu trakciu na mokre, ale aj na snehu a ľade, lepšiu ovládateľnosť a celkový komfort pri jazde. V porovnaní s najnižšou kategóriou vám tiež o niečo dlhšie vydržia. Pre vodičov, ktorí vychádzajú často a za každého počasia, ale zároveň nevystavujú pneumatiky veľkým extrémom napríklad vo vysokohorských oblastiach, sa v tejto kategórii nájde množstvo vynikajúcich modelov.
Celoročné pneumatiky nad 120 €
Hladká, tichá a úsporná jazda v lete aj v náročnejších zimných podmienkach – to vám môžu ponúknuť najlepšie celoročné pneumatiky v tejto kategórii. Využívajú obvykle pokročilé technológie vrátane špeciálne upravených zmesí gumy, inovatívnych dezénov a vyššej odolnosti voči opotrebovaniu. Pneumatík z tejto kategórie sa budete zbavovať kvôli ich veku, nie kvôli poškodeniu alebo zbehnutiu vzorky.
Pneumatiky pre najpredávanejšie autá v SR
Potrebujete pomôcť s výberom pneumatík pre váš typ auta? Na zoznam vhodných pneumatík pre každý model síce nemáme dostatok priestoru, uvádzame ale aspoň rozmery pneumatík pre vozidlá, ktoré u nás patria v posledných rokoch k najpredávanejším.
Upozorňujeme ale, že vaše konkrétne vozidlo môže mať aj neštandardné rozmery, ktoré nemusia zodpovedať bežným rozmerom pre daný model. Pri nákupe pneumatík sa preto neriaďte iba naším zoznamom, pre istotu vždy nazrite aj do technického preukazu.
Pneumatiky pre Škoda Octavia
Škoda Octavia 3. generácie (2012 – 2019)
- 195/65 R15
- 205/55 R16
- 205/50 R17
- 225/50 R17 (len Octavia 3 Scout)
- 225/45 R17
- 225/40 R18
- 225/45 R18 (len Octavia 3 Scout)
- 225/35 R19 (len Octavia 3 RS)
Škoda Octavia 4. generácie (2019 – doteraz)
- 205/60 R16
- 205/55 R17
- 225/45 R18
- 225/40 R19
Pneumatiky pro Škoda Fabia
- 205/45 R16
- 195/55 R15
- 185/60 R14
- 205/40 R17
- 225/45 R17
Pneumatiky pre Hyundai i30
- 225/45 R17
- 205/55 R16
- 185/65 R15
- 195/65 R15
- 225/40 R18
Pneumatiky pro Škoda Karoq
- 215/60 R16
- 215/55 R17
- 225/55 R17
- 235/40 R19
- 245/40 R19
- 245/45 R19
Pneumatiky pro Škoda Kamiq
- 205/60 R16
- 205/55 R17
- 215/45 R18
Pneumatiky pro Škoda Scala
- 185/65 R15
- 195/60 R15
- 205/55 R16
- 215/45 R17
Pneumatiky pro Škoda Superb
- 225/45 R17
- 205/55 R16
- 225/40 R18
- 235/45 R18
- 215/55 R17
Pneumatiky pro Škoda Kodiaq
- 235/55 R18
- 225/55 R17
- 235/50 R19
Pneumatiky pro Hyundai Tucson
- 245/45 R19
- 225/60 R17
- 225/55 R18
- 215/65 R17
- 215/65 R16
Pneumatiky pro Kia Ceed
- 205/55 R16
- 225/45 R17
- 195/65 R15
- 225/55 R16
- 205/50 R16
Testy pneumatík ADAC
Výber pneumatík nie je jednoduchý, a pritom môže byť doslova otázkou života a smrti. Pre laika nie je ľahké vyznať sa ani vo všetkých základných parametroch, nieto ešte spoznať kvalitnú pneumatiku od tej menej spoľahlivej. Našťastie ale existujú organizácie, ktoré pneumatiky pravidelne podrobujú nezávislému testovaniu a pomáhajú vám tak zistiť, do ktorých modelov sa oplatí investovať.
K najvýznamnejším nezávislým testom pneumatík patrí testovanie nemeckej organizácie ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club). Tá vznikla už v roku 1903 a v súčasnosti má približne 20 miliónov členov. Pomoc vodičom v ťažkostiach, a to nielen pri výbere pneumatík, je jednou z hlavných činností tejto motoristickej organizácie. Má k tomu dokonca vlastnú flotilu asistenčných automobilov („žltých anjelov“) a vrtuľníkov.
ADAC okrem pneumatík testuje aj ďalšie produkty, ktoré zaisťujú na cestách bezpečnosť a spoľahlivú jazdu, ako sú autosedačky, autobatérie alebo stierače. Na základe dôkladného testovania potom zostavuje rebríčky s podrobným hodnotením.
Výsledky testu celoročných pneumatík ADAC 2020
Celoročné pneumatiky pre vozidlá SUV strednej triedy (235/55 R17)
Model pneumatiky | Celkové hodnotenie* |
Continental AllSeasonContact | 3,6 |
Goodyear Vector 4Season Gen-2 | 3,8 |
Michelin CrossClimate + | 3,9 |
Nokian Weatherproof | 3,9 |
Uniroyal AllSeasonExpert 2 | 4,3 |
Vredestein Quatrac pro | 5,2 |
Bridgestone Weather Control A005 | 5,4 |
Výsledky testu celoročných pneumatík ADAC 2018
Celoročné pneumatiky pre menšie vozidlá (175/65 R14)
Model pneumatiky | Celkové hodnotenie* |
Nexen N Blue 4 Season | 2,7 |
Continental AllSeasonContact 86 H | 3,0 |
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 | 3,3 |
Nokian Weatherproof | 3,4 |
Firestone Multiseason | 3,7 |
Maxxis AllSeason AP2 86 H | 3,7 |
Vredestein Quatrac 5 | 3,7 |
Hankook Kinergy 4s H740 86 T | 3,7 |
Michelin CrossClimate 86 H | 3,9 |
*Hodnotenie: 0,6–1,5 veľmi dobré, 1,6–2,5 dobré, 2,6–3,5 uspokojivé, 3,6–4,5 dostatočné, 4,6–5,5 nedostatočné
Okrem testovania pneumatík ADAC sa môžete oprieť aj o recenzie ostatných užívateľov a testy ďalších organizácií a subjektov. Vždy si ale overte, že sa jedná o nezávislé testovanie, do ktorého nijako nezasahujú žiadni výrobcovia pneumatík. Pneumatiky pravidelne testuje napríklad Autoklub SR či nemecké magazíny Auto Bild, Firmenauto a Auto Zeitung.
Takto napríklad dopadol AutoBild test celoročných pneumatík v roku 2023:
Celoročné pneumatiky 235/55 R17
Model pneumatiky | Celkové hodnotenie |
Michelin CrossClimate 2 | 1,3 (excelentné) |
Pirelli Cinturato All Season SF2 | 1,4 (excelentné) |
Goodyear Vector 4Seasons Gen 3 | 1,5 (excelentné) |
Continental AllSeasonContact | 2,1 (dobré) |
Maxxis Premitra All Season AP3 SUV | 2,3 (dobré) |
Vredestein Quatrac Pro | 2,3 (dobré) |
Cooper Discoverer All Season | 2,5 (dobré) |
Hankook Kinergy 4S2 | 3,2 (uspokojivé) |
Falken EUROALL SEASON AS210 | 3,3 (uspokojivé) |
Bridgestone Weather Control A005 EVO | 3,5 (uspokojivé) |
Nokian SeasonProof | 3,5 (uspokojivé) |
Minerva All Season Master | 4,4 (neodporúčané) |
Celoročné pneumatiky v zahraničí
Pokiaľ používate celoročné pneumatiky v našich podmienkach, môžu vám ušetriť veľa starostí s každosezónnym prezúvaním. Nemusí to s nimi ale byť také úplne jednoduché – v niektorých prípadoch vám naopak môžu starosti prirobiť, napríklad ak sa na nich chystáte vyraziť do zahraničia. Ako je to s celoročnými pneumatikami v okolitých európskych štátoch?
Celoročné pneumatiky v Nemecku
V Nemecku platí, že vaše auto musí byť vybavené na také podmienky, v ktorých ste sa rozhodli vyjsť na ceste. To znamená, že pokiaľ nečakane napadne sneh už v septembri, mali by ste mať obuté zimné pneu.
Okrem toho ale v Nemecku v zime môžete naraziť na problém s celoročnými pneumatikami, aj keď majú dostatočne hlboký dezén. Nemecko totiž novo vyžaduje, aby pneumatiky do zimných podmienok mali označenie snehovej vločky s horským štítom (alpský symbol), čo samozrejme niektoré celoročné gumy majú, ale zďaleka nie všetky. Výnimkou sú zatiaľ pneumatiky so znakom M+S (mud + snow) vyrobené pred rokom 2018. S tými môžete brázdiť nemecké cesty až do septembra roku 2024.
Celoročné pneumatiky v Rakúsku
V Rakúsku je situácia veľmi podobná ako u nemeckých susedov. Pokiaľ sa na ich cesty vydáte v zime, malo by to byť len na pneumatikách s dezénom minimálne 4 mm a označením alpským symbolom.
Celoročné pneumatiky v Taliansku
V Taliansku vás, čo sa týka pneumatík, čaká zase trochu iný chyták. S celoročnými pneumatikami tam totiž môžete mať problém hlavne v lete. Je zakázané jazdiť v lete na zimných alebo celoročných pneu, pokiaľ má pneumatika nižší index rýchlosti, než je zapísané v technickom preukaze.
Ako na výmenu celoročných pneumatík
Chystáte sa prezúvať pneumatiky na vlastnú päsť? S tými celoročnými vás to síce nečaká tak často, ale dôjsť k tomu môže – napríklad ak sa rozhodnete v lete vyraziť do Talianska! Máme pre vás jednoduchý návod, podľa ktorého to zvládnete aj doma na záhrade.
Na výmenu pneumatík budete potrebovať:
- Nové pneumatiky (už namontované na ráfikoch)
- Hever
- Kľúč na matice a skrutky
- Príručku k vozidlu
Ako na výmenu pneumatiky:
- Zaparkujte auto na rovnej ploche s dostatkom priestoru. Zatiahnite ručnú brzdu a zaraďte jedničku alebo spiatočku (pri automate P).
- Povoľte skrutky na diskoch ešte pred zdvihnutím auta. Neodstraňujte ich ale úplne.
- Nájdite v návode k autu odporúčané body pre umiestnenie zdviháka a zdvihnite pomocou neho auto zo zeme tak, aby boli kolesá vo vzduchu.
- Odskrutkujte skrutky z disku pôvodnej pneumatiky a zložte ju.
- Nasaďte disk s novou pneumatikou. Pozor pri smerových pneumatikách, pri ktorých je potrebné ustrážiť, že šípka smeruje tam, kam má.
- Opäť do kríža utiahnite skrutky na disku. Auto spustite na zem a skrutky na zemi ešte dotiahnite. Hliníkové disky dotiahnite na doraz, pri plechových môžete dotiahnuť menšou silou.
- Rovnakým spôsobom vymeňte zvyšné tri kolesá.
- Skontrolujte tlak v pneumatikách. Počas zimy ho kontrolujte pravidelne, pretože chladné počasie môže spôsobiť pokles tlaku v pneumatikách.
- Po prejdení cca 20 až 30 km znova skontrolujte utiahnutie všetkých skrutiek na kolesách.
Ako udržiavať a skladovať celoročné pneumatiky
Hlavnou výhodou celoročných pneumatík je to, že túto otázku väčšina vodičov nemusí vôbec riešiť. Napriek tomu ale môže dôjsť k situácii, keď potrebujete pneumatiky zložiť a nahradiť dočasne inými – napríklad ak sa chystáte do vysokohorských oblastí alebo do krajín, v ktorých by vám vaše celoročné pneumatiky nestačili. Aby vám pneumatiky vydržali čo najdlhšie a v čo najlepšom stave, stačí dodržiavať pár základných tipov.
- Pred uskladnením pneumatiky očistite – Než pneumatiky uložíte, dôkladne ich očistite vodou a mydlom. Odstránite tak nečistoty vrátane posypovej soli, ktoré by im mohli škodiť.
- Skontrolujte dezén – Po vyzutí pneumatík skontrolujte, či skutočne stále ide o celoročné pneu. Pamätajte, že minimálna hĺbka dezénu na zimnú jazdu je 4 mm.
- Vysušte pneumatiky – Po umytí počkajte, až pneumatiky úplne vyschnú. Inak riskujete koróziu ráfikov.
- Skladujte pneumatiky na suchom, chladnom mieste – Pneumatiky uložte ideálne na suché miesto bez extrémnych teplotných výkyvov. Pivnica alebo kôlňa preto nemusí byť dostačujúca, pokiaľ sa v nich drží vlhkosť.
- Prikryte pneumatiky – Pneumatiky prikryte buď do krytov, ktoré sú na to určené, alebo aspoň plachtou či vrecami. Zabránite tak usadzovaniu prachu a poškodeniu slnečným žiarením.
- Postavte pneumatiky – Pneumatiky by ste nemali vešať (deformujú sa) ani skladať na seba (poškodia sa bočné strany). Ideálne ich postavte a vyskladajte vedľa seba.
- Nezaťažujte pneumatiky – Aj keď vám pneumatiky zaberú veľa miesta, snažte sa ich nepoužívať ako odkladaciu plochu. Spôsobíte tak ich deformáciu.
- Pravidelne pneumatiky otáčajte – Aj vo vzpriamenej polohe môže dochádzať k opotrebovaniu niektorých častí pneumatiky viac ako iných. Pokiaľ ich nechávate uskladnené po dlhšiu dobu, občas ich pootočte.
Najčastejšie otázky pri výbere celoročných pneumatík
Zostali niektoré vaše otázky o celoročných pneumatikách stále nezodpovedané? Pozrite sa na tie najčastejšie, možno medzi nimi bude aj tá vaša.
Pre koho sa hodia celoročné pneumatiky?
Celoročné pneumatiky sú kompromisom medzi letnými a zimnými a treba ich tak aj brať. Pokiaľ nepotrebujete stopercentný výkon ani jedného typu, potom pre vás môžu byť celoročné pneu vhodným riešením. Celoročné pneumatiky sa všeobecne hodia pre tých, ktorí...
... žijú v miernom podnebí
... jazdia hlavne v meste
... jazdia menším typom automobilu
... nenajazdia príliš veľa kilometrov
... nejazdia v extrémnych podmienkach
Pre koho sa nehodia celoročné pneumatiky?
Pre niektorých vodičov ale celoročné pneumatiky naopak vôbec odporučiť nemožno. Sú to najmä tí, ktorí...
... žijú v oblastiach s extrémnym počasím (v zime alebo v lete)
... najazdia ročne viac ako 10 000 kilometrov
... jazdia často aj v zime
... očakávajú stopercentný výkon v extrémnych podmienkach
Môžu mi celoročné pneumatiky ušetriť peniaze?
Áno, celoročné pneumatiky vám môžu v niektorých ohľadoch ušetriť peniaze. Namiesto dvoch sád vďaka nim kupujete iba jednu, a pokiaľ nenajazdíte každoročne desiatky tisíc kilometrov, pravdepodobne sa na nich „dvojnásobné“ opotrebenie nestihne prejaviť pred vypršaním všeobecne platnej životnosti pneumatík (5–6 rokov). Vyhnete sa samozrejme aj výdavkom za prezúvanie a uskladnenie pneumatík.
S celoročnými pneumatikami je ale potrebné postrážiť si, aby boli skutočne dostačujúce. V niektorých krajinách totiž nemusia spĺňať požiadavky a potom by sa vám kvôli možným pokutám rozhodne nevyplatili.
Ako často by som mal kontrolovať a rotovať celoročné pneumatiky?
Aby vám celoročné pneumatiky dlho vydržali, je potrebné im venovať dostatočnú pozornosť. Všeobecne sa odporúča kontrolovať tlak v pneumatikách každý mesiac a striedať celoročné pneumatiky každých 6 000 až 8 000 km alebo podľa odporúčania výrobcu pneumatík. Pred každou zimou tiež nezabudnite skontrolovať, že ešte stále spĺňajú požiadavky na zimné pneumatiky.
Ako často meniť celoročné pneumatiky?
Kedy bude potrebné celoročné pneumatiky vymeniť za nové, záleží okrem iného na tom, akým štýlom, ako veľmi a kde jazdíte. V priemere sa udáva, že celoročné pneumatiky majú životnosť 40 000 – 160 000 kilometrov. Zároveň platí, že by ste pneumatiky nemali používať dlhšie ako 6 rokov. Pokiaľ ale dôjde k poškodeniu alebo nadmernému zbehnutiu pneumatiky pred dosiahnutím týchto míľnikov, potom bude potrebné vymeniť ich skôr.
Môžem používať celoročné pneumatiky aj v náročných zimných podmienkach?
Celoročné pneumatiky sú navrhnuté tak, aby ste sa na ne mohli spoľahnúť za každých podmienok, vrátane tých zimných. Je ale potrebné mať na pamäti, že v zime nikdy nepodajú taký výkon ako špeciálne zimné pneu. Pokiaľ viete, že budete jazdiť v oblastiach so silným snežením a námrazou, odporúčame zvážiť použitie zimných pneumatík.
Autor článku
Barbora Jašíková
Šéfredaktor & Obsahový špecialista
Som Barbora a vyštudovala som online marketing, ktorému sa už niekoľko rokov venujem. Som veľký detailista, ktorý (nielen) pri nákupoch prejde celý internet a ku každej téme si potrebuje nájsť množstvo informácií, porovnať všetky parametre a dlho dlho vyberať. Rada sa s vami o tieto poznatky podelím. Ako obsahový špecialista sa starám o texty a celkový obsah, ktorý na stránke Homago.sk nájdete.